مهندس سیدمصطفی میرسلیم وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد دربارۀ شیوۀ، سخن گفتن توصیه هایی بر اساس آیات و روایت با خبرنگار هفته نامه شما انجام داده است که متن مفصل آن را در ادامه می توانید مطالعه کنید:

دربارۀ شیوۀ سخن گفتن با مردم بر مبنای معیارهای اسلامی، چه نکاتی باید مراعات شود؟

موضوع شیوۀ سخن گفتن از اموری است که در آیات و روایات مفصلا بدان اشاره و قواعد دقیقی از آنها استخراج شده است. در پاسخ به سؤال شما به چند مورد اجمالا اشاره می کنم: در آیۀ 83 بقره دستوری کلی آمده که: وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا یعنی: و به زبان خوش با مردم تكلّم كنيد و نیز در آیۀ 53 اسرا می فرماید: وَ قُل لِّعِبَادِى يَقُولُواْ الَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَنَ يَنزَغُ بَيْنهُمْ إِنَّ الشَّيْطَنَ كاَنَ لِلْانسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا، یعنی: و بندگانم را بگو كه هميشه سخن بهتر را بر زبان آرند، كه شيطان (بسيار شود به يك كلمه زشت) ميان آنان دشمنى و فساد برمى‏انگيزد، زيرا دشمنى شيطان با آدميان واضح و آشكار است. در واژۀ حسن، معنای نکویی و زیبایی مستتر است، بنابراین هر سخنی که ادا می شود باید از ویژگیهای درستی و راستی و آراستگی برخوردار باشد. خوش سخنی از برترین کارها به شمار می رود ومتقابلا سخنانی که گزنده یا نکوهش آمیز است، خطاب به مردم، نباید گفته شود زیرا موجب کدورت و بروز دشمنی می شود؛ بعلاوه از زیبایی سخن که به جذابیت آن می انجامد نباید غفلت کرد. روشهای توأم با تحقیر و توهین یا آمیخته به ناسزا یا با موضعِ بیان و نگاه عاقل اندر سفیه مردود است چون کینه ها را برمیانگیزد. سفارش اکید شده است که از گفتار زشت و بیهوده گویی، یاوه سرایی، زیاده گویی و پرگویی باید اجتناب کرد.

دربارۀ محتوای سخن با الهام از آیۀ 70 احزاب : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً ، یعنی: اى اهل ايمان، متّقى و خدا ترس باشيد و هميشه به حقّ و صواب سخن گوييد؛ و آیۀ 36 إسراء: وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً ، یعنی: و (اى انسان) هرگز آنچه را كه بدان علم و اطمينان ندارى دنبال مكن كه چشم و گوش و دل همه مسئولند، نتیجه می گیریم که مطلبی که می خواهد بیان شود باید از اتقان برخوردار باشد و سخنی که به لحاظ محتوایی از استحکام بی بهره است و علمی نیست و مبتنی بر شایعات و ظن و گمان است یا نیمی از حقیقت را دربردارد، نباید ادا شود. هدف از سخن گفتن باید در ابتدا آگاهی رسانی باشد و نه گمراه کردن یا به انحراف کشاندن یا سردواندن مخاطب.

دربارۀ سخن گفتن ، هدف اصلی که بیان حق و تفهیم آن است، نباید نادیده گرفته شود؛ آنچه از سر رفع تکلیف گفته می شود کم اثر یا بی اثر است؛ در نتیجه فرد سخنگو باید تمام لطائف و ظرائفی که برای اثرگذاری سخنش مفید است مراعات کند چنان که خدای متعال به موسی و هارون علیهما السلام می فرماید: شما هر دو، خطاب به فرعون، قول لین یعنی نرم و اثربخش را بکارگیرید: 44 طه فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‏ ، یعنی: و با او كمال آرامى و نرمى سخن گوييد، باشد كه متذكر شود يا (از خدا) بترسد (و ترك ظلم كند).

تکرار سخنان بزرگان و الهام گرفتن از آنها، متناسب با موضوع سخن، بسیار پسندیده است زیرا آنها اغلب چیزی به زبان می آورند که خود بدان عمل می کنند و هر کس که بخواهد سخنی مفید و اثربخش بگوید بداند که اگر متکی به تجربۀ مثبت خود او باشد و شخصا بدانچه می گوید متعهد و پایبند باشد و قبل از اظهار به زبان ، خود به آن عمل کرده باشد، سخن او اثربخش می شود، چنانکه در آیۀ 2 صف آمده است: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ ؟ یعنی: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، چرا چيزى به زبان مى‏گوييد كه در مقام عمل خلاف آن مى‏كنيد؟

آنچه امروز در جامعه مشاهده می شود با نکاتی که شما بدان اشاره کردید بسیار فاصله دارد، دلیل آن چیست؟

ریشۀ این انحراف در استفاده صرفا ابزاری از سخن و فن بیان است سخن و زیبایی های آن ابزار موجه جلوه دادن باطل شده است. در واقع فن بیان و نطق، وسیله اشاعه و ترویج و تثبیت نفاق و خودنمایی و تظاهر شده است. پس هرچه سرمنشاء نفاق است ، در فن بیان، باعث انحراف از شیوۀ صحیح و برحق سخن گفتن می شود، از جمله: دنیاپرستی و چاپلوسی و دورویی و جاه طلبی.

چگونه می توان به شیوۀ درست سخن گفتن مجهز شد؟

برخی از افراد دارای استعداد خدادادی زیبا سخن گفتن اند نظیر کسانی که طبع شعر دارند ، اینها افرادی خاص اند ضمن آن که خوب سخن گفتن همیشه مترادف با سخنِ خوب گفتن نیست و سؤال شما بهویژه دربارۀ سخنِ خوب گفتن است و این به طور عمومی برای اغلب مردم اعتبار دارد و دستاورد دو اقدام مهم است: یکی از این دو اقدام به نیت فرد سخنگو و تسلط او بر نفس خودش بر می گردد؛ کسی که خود را نشناسد بهراحتی گرفتار نفسانیات می شود و در دام انحراف میافتد؛ دیگر اقدام تمرین مستمر است و آمادگی پذیرش نصیحت و خود را در معرض انتقاد دلسوزان قراردادن ؛ بدین ترتیب نه تنها روش درست سخن گفتن کسب می شود که رواج هم مییابد.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/4vtZE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *