مصطفی میرسلیم نماینده تهران  می گوید؛ وزارت کشور مجری انتخابات است و پیشرفت‌هایی در زمینه اجرائی به دست آورده ولی هنوز با وضع مطلوب که امکان اشتباه و خطا و تقلب را به صفر برساند فاصله داریم.
جواد مرشدی: «مشارکت در انتخابات» اسفند ماه ۱۴۰۲ مورد تاکید رهبر انقلاب است اما این تاکید رهبری چه مسئولیتی را بر دوش نهادهای نظارتی و اجرایی می گذارد؟ مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس و عضو مجمع تشخیص تاکید دارد که حضور گروه‌های مختلف سیاسی بر شور و هیجان انتخابات می افزاید و احتمال انتخاب اصلح را افزایش می دهد.
وی گریزی به نقش هیات های نظارت در مشارکت افزایی نیز می زند و به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید؛«توقع همگان از شورای نگهبان دقت در عمل برای احراز صلاحیت است»

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مصطفی میرسلیم را بخوانید؛

********

*آقای میرسلیم! رهبر انقلاب برای چندمین بار در سال جاری بر مشارکت حداکثری در انتخابات و ۴ محور رقابت، مشارکت، امنیت و سلامت تاکید کردند. الزامات عملیاتی شدن این رویکرد رهبری در بعد نظارت و اجرا چیست؟

انتخابات روش عملی تحقق حاکمیت مردم و رکن اصلی مردم‌سالاری استT فقط بدخواهان و معاندان با برگزاری انتخابات امن و سالم و آگاهانه مخالفت می کنند. از این جا اهمیت مجریان و ناظران و همه دست اندر کاران انتخابات معلوم می شود.
با وضع مطلوبی که اشتباه و تقلب در انتخابات به صفر برسد فاصله داریم

وزارت کشور مجری انتخابات است و پیشرفت‌هایی در زمینه اجرائی به دست آورده ولی هنوز با وضع مطلوب که امکان اشتباه و خطا و تقلب را به صفر برساند فاصله داریم. امید است در اسفندماه بویژه برای حوزه‌هایی که حساسیت بیشتری دارند، وزارت کشور بتواند امکانات هوشمند را بکار گیرد.

نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان است و این نظارت، هرچه دقیقتر و هوشمندتر انجام گیرد، مؤثرتر خواهد بود. البته قانون انتخابات عامل اصلی در موفقیت کامل برگزاری سالم و دقیق و آگاهانه انتخابات است و متأسفانه اصلاحات مهمی که به تعیین مناسب حوزه‌ها برمی‌گردد، انجام نشده و هنوز حوزه‌هایی داریم با بیش از ۴ نماینده، بویژه در تهران که یک حوزه ۳۰ نماینده دارد و این امر موجب کاهش مشارکت و نیز کاهش دقت در این حوزه مهم خواهد شد.
کار شورای نگهبان ساده نیست

این توقع بجایی نیست که از مردم بخواهیم از میان ۱۵۰۰ اسم سی نفر را بشناسند و به آنها رای بدهند! این کم کاری مجلس قابل بخشش نیست. با این حال امیدوارم شور انقلابی مردم جبران برخی از این نوع کاستی‌ها را بنماید.

* این بیانات رهبری چقدر مسئولیت شورای نگهبان را سنگین تر می کند خصوصا بعد از عملکردی که هیات های اجرایی در رد صلاحیت ها داشتند؟

کار شورای نگهبان ساده نیست. البته شورا همواره کوشیده است در احراز صلاحیت حق را مراعات کند. ان شاءالله این بار نیز بهتر از گذشته موفق شود، در نتیجه افرادی که فاقد صلاحیت نمایندگی هستند نتوانند با مردم فریبی کرسی مجلس را بناحق اشغال کنند.
مردم انتظار دارند مجلس از شیوع فساد و تبعیض جلوگیری کند

مجلس جایگاه رفیعی برای خدمت به جمهوری اسلامی است؛ اگر مجلس از افراد صالح تشکیل شود امید نجات کشور وجود دارد و الا با انتخاب افراد فرصت طلب و اهل زدوبند ، فقط فساد و اعمال نفوذ رشد خواهد کرد. از این رو توقع همگان از شورای نگهبان دقت در عمل برای احراز صلاحیت است و الا به مردم که اعتماد به آن نهاد عالی‌قدر دارند، خدمت لازم و شایسته نخواهد شد.

*فضای سیاسی کشور را چقدر در بُعد افکار عمومی آماده مشارکت در انتخابات می بینید؟

مردم توقع دارند نمایندگانشان‌ دولت قدرتمند و با صلاحیتی را انتخاب کنند و بر عملکرد آنها و بویژه اجرای دقیق قوانین نظارت کنند و از شیوع فساد و تبعیض جلوگیری کنند تا کشور درست اداره شود و رو به پیشرفت برود. هرکس خواهان پیشرفت کشور و تحقق آرمانها باشد با شوق و انگیزه در انتخابات شرکت خواهد کرد. این دشمنان ما هستند که می خواهند مردم را دلسرد کنند تا از خود مایوس شوند و به پای صندوق ها نیایند.
دولت به وعده هایی که داده، وفا کند و گزارش صادقانه ارائه دهد

*برخی معتقدند دولت باید در راستای عملیاتی شدن این خواسته رهبری سیگنال های اقتصادی مثبتی را به مردم ارسال کند تا انها را ترغیب به مشارکت در انتخابات کند، این فضا را از سوی دولت می بینید؟

دولت باید کوشش کند به وعده‌هایی که داده است وفا کند و گزارش صادقانه عملکرد خود را به مردم بدهد. نجات در صداقت است. به مردم نباید جفا کرد: تبلیغات غیر واقعی اثر معکوس دارد.
دولت رئیسی می توانست با جرأت بیشتری عمل کند

*مشارکت پایین در انتخابات قبلی را طیف مخالفان آقای روحانی به عملکرد دولت وی مرتبط می دانستند، در این دوره که پیش بینی ها و نظرسنجی ها تا این لحظه حاکی از مشارکت پایین است دیگر نه روحانی و دولتش هستند نه مجلس دهم، اگر مشارکت پایین صورت بگیرد چقدر نتیجه عملکرد مجلس یازدهم و دولت رئیسی است؟

دولت روحانی رفته ولی آثار فرصت‌سوزی های هشت ساله اش پاک نشده و هنوز بدهی‌های آنها بر بودجه سنگینی می کند و آثار رکود تورمی آن دوران از بین نرفته است. البتهمصطفی میرسلیم نماینده تهران در این مورد به خبرآنلاین می گوید: توقع همگان از شورای نگهبان دقت در عمل برای احراز صلاحیت است و الا به مردم که اعتماد به آن نهاد عالی‌قدر دارند، خدمت لازم و شایسته نخواهد شد.

*چقدر حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون در فضای انتخاباتی در ترغیب مردم به مشارکت در انخابات اثرگذار است.

حضور گروه‌های مختلف سیاسی بر شور و هیجان انتخابات می افزاید و احتمال انتخاب اصلح را افزایش می دهد.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/isZwM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *