سید مصطفی میرسلیم

مشرح گفتگوی سید مصطفی میرسلیم با شبکه المیادین به شرح ذیل می باشد:

چه دلائلی باعث شد جنابعالی کاندید شوید ؟

سلام علیکم، خیلی متشکرم از معرفی شما در خدمتتون هستم برای پاسخگویی به سوالاتی که شبکه المیادین دارد.

آیا کاندید شدن شما باعث شکست ارا در جریان اصولگرا نیست ؟

ما در حزب موتلفه اسلامی سال گذشته بر مبنای تحلیلی که از شرایط کشور داشتیم تصمیم گرفتیم به طور مستقل برای زمامداری حکومت اقدام بکنیم و فردی را نامزد بکنیم برای حضور در انتخابات دوازدهم دوره ریاست جمهوری این کار در فرایند حزبی بصورت منظم انجام گرفت مجموعه پیشنهادیهایی که وجود داشت از اعضای حزب در نقاط مختلف کشور گرفته شد در جلسهای که دبیران شهرستانها و استانها حضور داشتند از میان آنها ۱۱ نفر رو انتخاب کردند و سپس نتیجه را به شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی گزارش دادند که در جلسه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی از میان ۱۱ نفر ۴ نفر انتخاب شدند و در دور بعد، بیشترین آراء متعلق شد به من که مقرر شد تکلیف نامزدی را به دوش بگیرم.

تقریباً میشه گفتش که حزبی که بیشترین قدمت رو در جمهوری اسلامی دارد سابقه فعالیتهای آن به قبل از پیروزی انقلاب برمیگرده حزب موتلفه اسلامیه که در هنگام پیروزی انقلاب ادغام شد در حزب جمهوری اسلامی بعد از اینکه فعالیتهای حزب جمهوری اسلامی تعطیل شد با نظر مرحوم امام در سال ۱۳۶۷ مجدداً حزب موتلفه فعالیت خودش و آغاز کرد دوره جدید فعالیتها از سال ۱۳۶۷٫

من که قبلاً در حزب جمهوری اسلامی فعال بودم بعد از آغاز به کار حزب موتلفه وارد شورای مرکزی حزب موتلفه شدم و در سه دوره اخیر انتخابات مجمع عمومی هم به عنوان رئیس این شورا مسئولیت داشتم.

کار ما یه کار حزبی حساب شده، منظم و قانونیه. بسیاری از احزاب اصول گرای دیگه.

کاملا صحیح است یعنی برخی از احزاب شکل گرفتن روی مناسبت برگزاری انتخابات. دو ماه سه ماه قبل از انتخابات شکل گرفتن مثل اینکه شما مثلاً جمنا را ملاحظه میفرمایید جمنا جبه های است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل گرفته چند ماه قبل از انتخابات هدف آنها را ما هم تایید میکنیم، نیت آنها را هم ما قبول داریم شخصیتهایی که در آنها هستند شخصیتهایی هستند که مقبولند از نظر ما و محترم میشماریم. لکن روش حزبی سیاسی آنها را تایید نمیکنیم ما روش اثبات شده منظم قانون مندی را داریم که فکر میکنیم که هر حزبی که بخواهیم فعالیت کنند باید در چارچوب این روشهای منظم کار بکند آنها هنوز این تجربه را ندارند و در این زمینه اشکالاتی را بر کارشان وارد است.

دسته دوم هم احزابی هستند که با سرکار آمدن دولتها شکل گرفتن هر دولتی که شکل گرفته درش اختلاف نظرهایی به وجود آمده است بعضی از اعضای دولت به استعفا رسیدند بعضیها کنار گذاشته شدند هنگامیکه استعفا کردند یا کنار گذاشته شدهاند خودشان مبادرت کردند و تشکیل یک گروه سیاسی. گروه سیاسی که از نظر هدف و از نظر نیّت همان چارچوب اصولی را دارند اما سلیقههای مختلف دارند بنابراین شما اگرکه غیر از حزب موتلفه اسلامی را در نظر بگیرید حزب مستقلی است هم مستقل به لحاظ زمانی وابسته به انتخابات نبوده هیچ وقت هم به لحاظ سیاسی وابسته به دولتی نبوده که سرکار بوده باشد بقیه احزاب احزابی هستن که یا وابسته هستند به هیجانات قبل از انتخابات و بعد از انتخابات از بین رفتند ساکت شدند یا جریاناتی هستند که از دل دولتها برخاستند.

آیا به نفع شخص خاصی یا جریانی کنارگیری خواهید کرد ؟

درسته، وقتی که از طرف مثلاً جمنا دو نفر الان به عنوان نامزد مطرح هستند و به احتمال قریب به یقین این دو نفر تا آخر انتخابات خواهند ماند ما هم که مستقلاً در صحنه هستیم و بودیم تا آخر انتخابات خواهیم ماند.

به نظر جنابعالی با کاندید شدنتان در جریان اصولگرا شکست آرا به وجود نخواهد امد با توجه به حضور جناب اقایان قالیباف و ر‍‍ئیسی .. ایا امکان دارد کناره گیری کنید؟

بله، برخی آراء مردم که متوجه اصولگرایان هست تقسیم خواهد شد بین ما در شرایط کنونی اگر هر کدام از ما در حال حاضر کنار برویم برخی از آراء مردم که متوجه ما هست به سمت آنهایی که کنار نرفتهاند نخواهد رفت تمایل آنها به حضور در انتخابات کاهش پیدا خواهد کرد مثلاً اگرکه آقای قالیباف کنار برود عدهای هستند که آقای قالیباف را خیلی قبول دارند نسبت به ایشان تعصب دارند وقتی آقای قالیباف نباشند به کسی دیگر رای نمیدهند پس جمع آراء اصولگرایان کاهش پیدا خواهد کرد و این ممکن است که باعث بشود جمع آراء اصلاح طلبان تقسیم میشود بین آقای روحانی و جهانگیری افزایش پیداکند.

از این دیدگاه بنابراین مهم است که تمام نامزدهای اصولگرایی در صحنه باشند تا کل گرایش اصولگرایی با اشتیاق به صحنه انتخابات بیاید و کفّه آراء اصولگرایی سنگینتر بشه و آقای دکتر روحانی یا آقای جهانگیری اگر یکیشون به نفع دیگری کنار برود نتواند در دوره اول به اکثریت برسد اگر هر دو با هم باشند که آراء شکسته میشود و قطعا ما به دوره دوم میرسیم ولی اگر یکیشون

به نفع دیگری کنار بره که من بعید میدونم در این صورت آراء کلاً شکسته خواهد شد و حدس اولیه من این است که ما انتخاباتمون به مرحله دوم کشیده خواهد شد مگر اینکه یه اتفاقاتی در مناظره دوم و مناظره سوم انجام بگیرد که آراء مردم را آن آرائی که اصطلاحاً میگوییم آراء خاکستری. آراء خاکستری غیر متعهد است نسبت به اصولگرایان و نسبت به اصلاح طلبان.

این ارا خاکستری پیگیر برنامه کاندیداها هستند ؟

بله، بله احسنت اینا ۶۰ درصد آراء است خیلی اهمیت داره آراء متعهد که به اصولگرایان و اصلاح طلبان متمایل هستند ۴۰ درصده. کلاً ۶۰ درصد مال آراء خاکستریه.

در مناظرات ممکن است این آراء خاکستری حرکتشان به این سمت و آن سمت باشد و یک نفر را ترجیح بدهند در دوره اول به اون اگر بتونه ۲۰ میلیون رأی بیاره برنده خواهد شد چون الانه ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط هستند برای رأی دادن من حدس میزنم که انتخابات ما انتخابات پرشوری باشد یعنی حضور مردمی حدود ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد مردم بیایند پای صندوقها که خیلی خوبه نسبت به آمریکا اینا که ۳۳ درصد ۴۰ درصد.

ماکزیمم ۶۰ درصد ۶۵ درصد مردم را پای صندوقها بیاریم خیلی خوبه از نظر مردم سالاری بسیار خوب است در اینصورت ۴۰ میلیون نفر واجد میان پای صندوق که نصف آنها تقریباً ۲۰ میلیون میشه اگر ۱ نفر بتواند حدود ۲۰ میلیون نفر رو جمع بکند برای دوره اول تکلیف انتخابات روشن میشه.

با توجه به تجارب دولتی و حزبی جنابعالی چه برنامه ای دارید ؟

بسیار خوب توضیح فرمودید سوابق فعالیتهای من. اما خود ما در حزب دارای برنامه هستیم البته. چون ما دارای اطلاعات هستیم حزب ما ۲۲۰ دفتر در نقاط مختلف کشور دارد که اینها نقاط مراجعهی مردم هستند اطلاعات را در اختیار حزب قرار میدن حزب الان میدونه در هر استان چه مسئلهای وجود دارد چه مشکلی وجود دارد و چگونه میشود و این مشکل را برطرف کرد.

مشکلات شهروند ایرانی چیست ؟

الانه ما شرایط سختی را از نظر اقتصادی پشت سرداریم میگذاریم که از دولت دهم شروع شده با تحریمهای متعددی که نسبت به ما اعمال شده از خارج و با برخی از ضعفهای مدیریتی که در داخل داشتهایم. تصمیمهای نادرستی که اتخاذ شده است این مجموعه مشکلات اقتصادی شرایط معیشتی مردم را مشکل کرده به علاوه مهمتر باعث رکود اقتصادی شده یعنی الانه مواجه هستیم با فضای کسب و کار کم رونق. جوانان ما از دانشگاه فارغ التحصیل میشن بسیار مستعد باشور، با هیجان ولی کار پیدا نمیکنن.

س: ولی دولت اعلام میکند که تورم امد پایین ؟

بله اینا کاری که کردن و درست هست مهارکردن تورمه. تورم در ابتدای دولت ۱۱ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بود اکنون تورم بین ۱۰-۲۰ درصده این موفقیت خوبی است. اما به چه قیمتی؟ این تورم به قیمت تنگ شدن معیشت مردم «معیشتا ضنکا».

به دست آمده و به قیمت کاهش سرمایهگذارای کاهش سرمایه گذاری یعنی کاهش امکان اشتغال جوانان- بطالا

اشتغال بسیار مهم است نه فقط از نظر اقتصادی اشتغال مهم است از نظر اجتماعی مهم است بسیاری از مشکلات اجتماعی و مفاسد در جامعه به دلیل بیکاری و عدم اشتغال حاصل میشود بسیاری از مسائل فرهنگی به دلیل عدم اشتغال جوانان شکل میگیرد جوانانی که اشتغال نداشته باشند نمیتوانند ازدواج کنند.

راه حل ها چیست ؟

بله به نظر من این آمار و ارقام، آمار و ارقام کارشناسی نیست، درست نیست فعالیتهایی که باید برای اشتغال انجام بگیرد مثلاً شما ذکر فرمودید اینها اولاً باید به سمت مهارکردن مشکل که شروع شدهاست و داره توسعه پیدا میکنه برود باید مهار بکنیم چگونه باید مهار بکنیم اینهارو؟

الانه بنگاههایی هستند از نظر اقتصادی که اینها از دولت مطالبات دارند مطالبات خودشان را دریافت نکردند دولت باید در درجه اول این بنگاهها را تقویت کند مطالباتشان را بده کمک بکنه که به برشکستگی نرسند دوم آن دسته که گرفتار شدند و برشکسته شدن اگر قابلیت احیا دارند بازم با پرداخت مطالباتشان آنها را به سمت احیا بیاره و مثلاً ما اعتقاد داریم پیشنهاد خود من این است که هر بنگاهی که موفق بشود به کارگیری جوانان برای کمک به آنها ۲ روز در هفته از حقوق آنها را دولت تقبل بکند این کمک است پس اشتغال شکل میگیرد دولتم کمک میکند اشتغال واقعی بعد تشویق بکند تولیدکنندگان را به تاسیس مراکز تحقیق و توسعه برای بهبود کیفیت. کیفیت کالا مقبول مردم باشد و بتوانیم جلوگیری بکنیم از واردات. واردات از چین، واردات از ترکیه بازار ما را اشغال کرده است. تولیدات داخلی کاهش پیدا کرده است.

شعار شما ست “حق گرفتنی است ” و دولت صداقت و درستی : چرا ؟

تأسف ما و علت اصلی حضور مستقیم ما این بار در صحنه انتخابات این بود که بسیاری از حقوق اساسی مردم را معطل مانده دیدم مثل حق اشتغال حق مسکن حق برخورداری از فعالیتهای آزاد فرهنگی و علمی حق تامین اجتماعی سلامت و بهداشت اینها حقوق اساسی که در قانون اساسی ما آمده است کی میخواهیم به این حقوق برسیم؟ ما باید بیایم در صحنه به کمک مردم فعال به این نتیجه برسیم که این حقوق احقاق بشود پس آمدهایم برای گرفتن این حق و سپردن آن به مردم اما چگونه؟ به کمک یک دولتی که خدمتگزار است با افرادی که دارای شایستگی لازم هستند مشخصه این دولت را من در شعار خودم ذکر کردم راستی یعنی صداقت دولت با مردم رو راست باشد گزارش درست بدهد آمار غلط ندهد.

ایا امارهای غلط هست ؟

بله بسیاری از آمار ممکن است درست باشد ولی غلط انداز است مثال ما میگوییم رشد اقتصادی کشور اکنون رسیده است به ۸ درصد اما چه رشدی؟ رشدی که ۵ درصد آن بخاطر فروش نفته. چنین رشدی که اشتغال ایجاد نمیکند که. شما وقتی مستقیماً میگویید ۸ درصد تصور میکنند که به به این یعنی ۸۰۰ هزار شغل در حالیکه فقط ۳ درصد رشد واقعیع بقیش فروش نفته.

اگر ما صادق باشیم با مردم باید بگوییم ۳ درصد رشدی که به فعالیت برمیگردد بقیه رو نفت فروختیم ناگزیر بودیم مشکل بوده صداقت با مردم راحت چارهای نداشتیم فعلاً این کار را کردیم ولی اگر نگوییم یعنی عدم صداقت.

ایا فساد هست ؟

بله ما متاسفانه در اثر اجبار به دورزدن تحریمها راه حلهای غیرمناسبی رو در دولتهای گذشته انتخاب کردیم که استفاده از افراد واسطه و دلال بوده اینها به ما کمک کردند ولی با گرفتن پورسانت درصدهای هنگفت ۲۰درصد ۳۰درصد این درآمدها فساد میآفریند ثروتهای بادآورده است کسی که قاچاق میکند یعنی از راه غیر قانونی اقدام میکند. برای اینکه از راه غیر قانونی اقدام بکنه نیازمند همکاریه عناصری هست در نیروی انتظامی، عناصری هست درگمرک، عناصری هست در دستگاههای اجرایی، عناصری هست درقوه قضائیه، برای اینکه جلوگیری بکنند از رسیدگی به تخلفات عناصری درمجلس همه یک شبکه عظیم فساد درست میشود.

فاصله طبقاتی زیاد میشود. حقوق نجومی نباید داشته باشیم ما، حقوق نجومی تعریف شده است.

میرسلیم عضو دولت است این حقوقش است بعضیها ۱۰ برابر این حقوق میگیرند، ۲۰ برابر این حقوق میگیرند، ۱۰۰ برابر این حقوق میگیرند. از کجا آمده است؟ چگونه شده است؟

سیاست خارجی شما چیست ؟

اصل فعالیتهای سیاست خارجی ما بر پایه ظلم ستیزی است ما با همه کشورهای عالم از دراصل فعالیتهای سیاست خارجی ما بر پایه ظلم ستیزی است ما با همه کشورهای عالم از در صلح و دوستی تعامل داریم فعالیت میکنیم جز آنجاییکه ظلم صورت گرفته است جز آنجاییکه به مردمی ستم شده است و آنها را از سرزمین خودشان بیرون راندهاند ما با کسانیکه غصب کردهاند سرزمین مقدس فلسطین را هیج وقت نمیتوانیم تعامل کنیم و سازش داشته باشیم. آنها محکومند و ما برای چارهجویی این غده فساد درمنطقه راه حل داریم پیشنهاد دادیم از ۳۰ سال پیش گفتیم مردم سالارانه کسانی که فلسطینی هستند با هم از مسلمان از یهودی از مسیحی بنشینن تصمیم گیری کنند در مورد حکومت کشورشان. الان فکرکنیم بهترین راه حل است و موجب میشود اگر حرف ما را گوش بکنند و این راه حل را پیش پا بزارند صلح در منطقه برپا میشود.

و حالا با توجه به مشکل تروریسم .. نظرتان چیست ؟

پس بنابراین باید توجه بکنیم نگهداری یک جرثومه فساد موجب شده است که توطئههایی در داخل خود کشورهای اسلامی ایجاد بکنند که آنها مشغول خود بشوند در درگیریهای داخل با امثال داعش جریانات تکفیری که آن کسانی که دارند سوء استفاده میکنند از حضورشان در اسرائیل آنها بتوانند به سلامت کار خودشان را ادامه بدهند ما جمهوری اسلامی اعتقاد داریم که هیچ وقت نمیتوانیم سرسازش با اسرائیل داشته باشیم اولاً. ثانیاً تمام مردمی که مظلوم واقع شدند چه در لبنان چه در سوریه چه در فلسطین چه در عراق سایر نقاط با آنها جبهه متحد بر مبنای خواسته مردم نه خواسته دولتها ما اشتیاق مردم را میدانیم چیست؟ اشتیاق حزب الله در آنها میدانیم چیست؟ اشتیاق مردم سوریه را میدانیم چیست؟ درعراق اشتیاقشان چیست؟ توجهشان چیست؟ همه اینها را پشتیبانی میکنیم برای این راهم میدانید که جمهوری اسلامی خیلی زحمت کشیده حتی شهید داده و تضعیف کرده است جریانات تکفیری و داعش را دنیا باید قدر بداند اروپا باید قدر بداند.

چون اونها الان مواجه شدند یا معظلی که ناشی از داعش است ما برای آنها فداکاری کردیم جبهه مقاومت فعالیت کرده است آنها باید قدرشناسی بکنند این حرکت جمهوری اسلامی باعث شده است که در دنیا تضمین امنیت بیشتر بشود اگر ما این کار را نمیکردیم الان دنیا با داعش چیکار میکرد؟ با این جریانات کشتار با این جریانات غیرانسانی چیکار میخواست بکنه؟ پس بنابراین حضور ما در منطقه مشخص است با همسایگان صلح آمیز. به یک جایی را نمیتوانیم کوتاه بیایم آن اشغال گران فلسطین است. با دنیا مناسبات بسیار خوبی به لحاظ اقتصادی و به لحاظ فرهنگی داریم.

آمریکا هم باید به رسمیت بشمارد شخصیت انقلاب اسلامی ایران را و دست از توطئه کردن بردارد اگر آدم بشود آمریکا مناسبات ما با آمریکا هم خوب خواهد شد و اگر روش توطئه را و روشهای تخریب و تحریم را ادامه دهد نه ما مقاومت خواهیم کرددر مقابل آمریکا قطعاً خدا پشت پناه ما است.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/2cboD

1 نظر

  1. محمد

    اردیبهشت 16, 1396 در 10:13 ب.ظ

    عاشقتم مهندس کار برای خدا که باشه نتیجه هم می ده . پیشنهاد می کنم تو مناظره ها راهکارهاتون رو دقیق تر و جزئی تر بگید تا مردم آشنا بشند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *