جناب آقای دکتر فرهاد دژپسند
وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی
موضوع : ارائۀ سؤالات از برنامه ها و سیاست های اقتصادی و مالیاتی با توجه به گزارش مورخ 19/3/1399 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی.
با سلام،
به استحضار می رساند پیرو حضور مفید جناب عالی در صحن علنی مجلس و ارائۀ گزارش دربارۀ – آخرین وضعیت اقتصادی کشور، سیاست های پیشنهادی و برنامه های وزارت امور اقتصاد ودارایی در راستای تحقق جهش تولید و بازیابی اقتصاد پس از کرونا در سال 1399- به منظور ایفای وظایف نظارتی و تقنینی وکلای مجلس شورای اسلامی ( طبق اصل 88 قانون اساسی و مواد 192و193آیین نامۀ داخلی مجلس ) سؤالاتی در حوزه های اقتصادی به پیوست ایفاد می گردد. درخواست موکد این جانب ارائۀ پاسخ ها به ضمیمۀ گزارش آماری و داده های قابل سنجش عددی و ریالی است.
با تشکر سید مصطفی میرسلیم
نماینده مردم شریف تهران ، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

– سؤالات
1- تخمین آماری و ریالی از وضعیت شاخص های کلان اقتصادی کشور در سال جاری و برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی برای بهبود شاخص ها در سال جاری چیست؟
– ارائۀ تخمین دقیق شاخص های اقتصادی کلان از جمله نرخ رشد، تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده، نرخ سرمایه گذاری و سایر شاخص ها در سال جاری . همچنین برنامه ها و اقدامات درجهت بهبود شاخص ها در سال جاری تشریح گردد.

2- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد ودارایی در جهت تقویت بخش های مختلف اقتصادی در سال جاری چیست؟
– با توجه به اینکه طبق گزارش تنها بخش اقتصادی دارای رشد مثبت در سال 1398 بخش کشاورزی بوده، برنامه ها و اقدامات حمایتی و تقویتی این بخش و همچنین برنامه های تحول و ارتقاء بخش های دیگر اقتصادی در سال جاری تشریح گردد.

3- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد ودارایی در جهت کاهش نرخ بیکاری در سال جاری چیست؟
– با توجه به شدت بیکاری در سال 1398 (علی رغم کاهشی بودن) و نرخ افزایشی بیکاری فارغ التحصیلان در سال گذشته، برنامه و اقدامات سال جاری برای کاهش بیکاری خصوصا بیکاری فارغ التحصیلان در سال جاری تشریح گردد.

4- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد ودارایی درجهت مثبت شدن تراز تجارت خارجی در سال جاری چیست؟
– با توجه به منفی بودن تراز تجارت خارجی در سال گذشته، برنامه ها و اقدامات برای مثبت نمودن تراز تجارت خارجی، افزایش صادرات و گسترش تبادلات تجاری خصوصا با کشورهای همسایه و منطقه در سال جاری تشریح گردد.

5- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد ودارایی درجهت کاهش سهم صندوق توسعه در دریافتی های دولت در سال جاری چیست؟
– با توجه به روند افزایشی استفاده از منابع صندوق توسعۀ ملی در دریافت های دولت خصوصا در سال 1398، که در مغایرت با مصوبات و قوانین بالادستی است، برنامه ها واقدامات درجهت کاهش نرخ در سال جاری تشریح گردد.

6- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در جهت ارتقاء رتبۀ ایران در شاخص سهولت کسب و کار در سال جاری چیست؟
– با توجه به رتبه نامناسب ایران ( پایین تر از میانگین منطقه ) در شاخص سهولت کسب و کار، برنامه ها و اقدامات بهبود این شاخص در سال جاری تشریح گردد.

7- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در مقابله با چالش های اقتصادی از جمله بحران کرونا، کاهش قیمت نفت و کاهش اثر تحریم های ظالمانه در سال جاری چیست؟
– با توجه به گزارش ارائه شده برنامه و اقدامات در مورد کاهش تأثیرات بحران کرونا و همچنین کاهش قیمت نفت بر منابع بودجه ای و اقدامات کاهش دهنده اثر تحریم های ظالمانه بر بخش های مختلف اقتصاد تشریح گردد. بعلاوه با توجه به احتمال تشدید و یا بازگشت بحران کرونا در ماه های آتی، برنامه خاصی که برای آن زمان پیش بینی شده است ( در صورت وجود ) تشریح گردد.

8- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد ودارایی درجهت تغییر سهم بخش های اقتصادی از تسهیلات بانکی و تغییر اهداف این تسهیلات چیست؟
– در بخش تسهیلات بانکی، با توجه به وجود اختلاف زیاد و قابل توجه سهم بخش خدمات به نسبت سایر بخش های اقتصادی و همچنین اختلاف فاحش مقدار تسهیلات دریافتی برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها به نسبت سایر اهداف تسهیلاتی، در جهت ایجاد جهش در تولید، نیاز به هدایت تسهیلات به سمت بخش های مولدکشاورزی ، صنعت و معدن و مسکن و تغییر اهداف به سمت ایجادی و توسعه ای به جای تأمین سرمایه در گردش می باشد. برنامه ها و اقدامات در جهت اعمال تغییرات و بهبود آمارها در این حوزه در سال جدید تشریح گردد.

9- مقدار تحقق اهداف و برنامه های هیأت مقررات زدایی و موفقیت سامانۀ سام در سال گذشته و پیش بینی تحقق اهداف در سال جاری ؟
– با توجه به عدم اعلام آمار قابل سنجش در مورد مقدار توفیق عملکرد هیأت مقررات زدایی در سال 1398 اولا آمار راجع به عملکرد و هزینه – فایده در سال گذشته و تخمین سال جاری اعلام، ثانیا اقدامات و برنامه های بهینه سازی عملکرد سامانۀ سام (در افزایش درصد صدور مجوزها و درخواست های صادر شده) در سال جاری تشریح گردد.

10- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در بخش گمرکات، حوزه های کاهش حجم کالاهای قاچاق، تسریع و افزایش سلامت امور گمرکی، تسهیل سازی صادرات و کاهش رسوبات کالا در سال جاری چیست؟
– در بخش گمرکات، با توجه به تأثیر منفی حجم گستردۀ قاچاق کالا و کندی فرایندهای صادراتی در ایجاد جهش تولید، و همچنین نیاز مبرم به اقدامات اساسی و تحولی در افزایش سلامت، شفافیت و سرعت سازوکارهای گمرکات کشور و تسریع تعیین تکلیف کالاهای رسوب کرده در گمرکات، برنامه ها و اقدامات ، خصوصا در بخش مبارزه با قاچاق کالا در سال جاری تشریح گردد.

11- در بخش بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار، اولا پیش بینی وضعیت بازار سهام در سال جاری و ثانیا برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در راستای افزایش ظرفیت بازار، افزایش شفافیت و سلامت معاملات، تناسب سازی مقدار عرضه و ظرفیت، بهبود شاخص های کاهش مخاطره، افزایش مجوز صندوق های سرمایه گذاری بخش خصوصی، کاهش سهم و تأثیر شبه دولتی ها در بازار سرمایه و کمک به افزایش سهم بخش خصوصی واقعی، شفاف سازی نحوۀ مدیریت آتی صندوق های ETF و نحوۀ هدایت منابع مالی عظیم جذب شده در فعالیت های مولد اقتصادی در سال جاری چیست؟
– با توجه به وضعیت خاص بازار سهام و عدم تناسب قیمت های سهام با ارزش واقعی آنها ، مدیریت بازار برای جلوگیری از ایجاد بحران های آتی ضروری می باشد. ضمنا مدیریت سهام عدالت و استفاده از این فرصت بی نظیر، تقویت بخش خصوصی واقعی، افزایش نظارت بر سلامت مالی و حسابرسی شرکت های بورسی خصوصا شرکت های تازه وارد و شفافیت معاملات و اطلاعات شرکت ها می تواند روند مثبت بازار سهام را تضمین نماید. برنامه ها و اقدامات رجع به استفاده از این فرصت تاریخی و کاهش تهدیدهای پیش رو بازار سرمایه در سال جاری تشریح گردد.

12- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد ودارایی در جهت اصلاح ساختار بودجه، افزایش منابع درآمدی و کاهش هزینه های غیر ضرور چیست؟
– در بخش بودجه، با توجه به نیاز مبرم ساختار بودجه ریزی کشور به تحول اساسی، بروز رسانی، افزایش کارایی و اثربخش نمودن و همچنین نیاز مبرم به تأمین منابع جدید درآمدی و کاهش هزینه های جاری غیر ضرور دستگاه های استفاده کننده از محل بودجه، برنامه و اقدامات سال جاری تشریح گردد.

13- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد ودارایی دراستفاده از ظرفیت بخش های خصوصی و تعاونی و فعال سازی مادۀ 19 قانون بودجه در سال جاری چیست؟
– با توجه به کاهش منابع درآمدی بودجه، و همچنین وجود بیش از 2400 هزار میلیار نقدینگی سرگردان در کشورو امکان هدایت و بکارگیری آن در بخش های مولد اقتصادی، استفاده از ظرفیت مالی، تخصصی و نظارتی بخش خصوصی تصریح شده در ماده 19 قانون بودجه ضروری است و باعث ایجاد جهش در تولید و کم اثر کردن تحریم ها خواهد بود. برنامه ها و اقدامات استفاده از این ظرفیت عمده در سال جاری تشریح گردد.

14- برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در حوزۀ افزایش عدالت مالیاتی، افزایش منابع جدید درآمدی مالیاتی، وصول مالیات از مؤدیان بزرگ در سال جاری چیست؟
– در بخش مالیاتی با توجه به تحقق 120.6 درصدی تحقق مالیات های مستقیم، اولا دلیل این تحقق بیش از میزان مصوب تشریح گردد. ثانیا برنامه و اقدامات ایجاد منابع جدید درآمدهای مالیاتی، افزایش عدالت مالیاتی که از عوامل اصلی ایجاد جهش در تولید است و همچنین وصول مالیات از مؤدیان ویژه در سال جاری تشریح گردد.

15- مقدار تحقق برنامه ها و اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه ها وفعالان اقتصادی و بالفعل نمودن هسته های اندیشه ورزی در سال جاری ؟
– با توجه به اینکه برنامه هسته های اندیشه ورزی بدون اعلام بازۀ زمانی و ارائۀ آمار از پیشرفت این برنامه اعلام گردیده، در نتیجه جنبه اندیشه پردازی و شعارگونه پیدا نموده است. با توجه به اهمیت موضوع استفاده از سرمایه های انسانی خصوصا نخبگان دانشگاهی و اقتصادی در ایجاد جهش تولید و تحول اقتصادی، برنامه ها و اقدامات این بخش در سال جاری تشریح گردد.
والسلام علیکم و رحمه ا… و برکاته

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/xR6KL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *