موتور گازسوز

سید مصطفی میرسلیم:

تا ٥٠ سال آینده به تدریج و از نظر فنی موتورهای هیبریدی جایگزین سوختهای فسیلی می شوند؛ ضمن این که باید از انرژی فسیلی برای تولید کالاهای بادوام استفاده کرد.

 

در خودروهای دو نیرو یا هیبریدی که هم از برق و هم از احتراق داخلی استفاده می‌کنند، امکان بازیافت انرژی وجود دارد و ترمز می‌تواند به جای گرما، برق تولید کند که سبب کاهش مصرف سوخت تا ٣٠درصد می شود.

 

نمونه‌ای از این خودرو در فروردین ماه امسال آماده شد، قیمت تمام شده آن را ٥٠ تا ١٠٠ درصد بیشتر از خودروی معمولی بود و به طور طبیعی مردم علاقه ایی استفاده به این خودرو به دلیل قیمت بالای آن نخواهند داشت مگر آن که یارانه به آن اختصاص یابد همان گونه که در دیگر کشورها چنین است. در دیگر نقاط جهان به خصوص آمریکا که از خودروهای هیبریدی استفاده می‌کنند، یارانه قابل توجهی برای استفاده از این خودروها اختصاص داده می‌شود.

 

استفاده از این نوع موتورها در اقتصاد ملی مزیت ایجاد می‌کند، خودرویی که ما طراحی کردیم، مصرف سوخت را به ٤,٢ لیتر در ١٠٠ کیلومتر کاهش می دهد که متناسب با آن تولید آلاینده‌ها نیز کاهش می یابد.

 

شناسایی مشکلات و چاره جویی تولید موتورهای درون سوز و نفت و گام برداشتن در جهت بکارگیری فناوریهای دانش بنیان سوخت سبز،‌ بهبود بازده با مصرف سوخت و کاهش تولید دی اکسید کربن ، بهبود کیفیت سوخت و توسعه سوختهای جایگزین از جمله موارد مورد توجه خودروسازان است.

 

در سال ١٣٨١ این سوال مطرح بود آیا ایران می تواند به تولید موتور خودرو بپردازد که با توجه به آمادگی فنی در این زمینه توانستیم طراح و تولیدکننده داخلی شویم. با توجه به این‌که گاز یکی از منابع اصلی تامین انرژی در کشور است؛ بنابراین باید موتوری طراحی می شد که با پایه گاز باشد که براین اساس موتوری با پایه گاز سوز طراحی، تولید و روی ٥٠٠ هزار دستگاه خودرو نصب شد. نسل جدید موتور پایه گازسوز طراحی و ساخته شده و در حال آماده سازی برای نصب روی خودروی سمند سورن است.

 

تولید موتور پایه گازسوز جدید نمونه تقویت شده موتور قبلی بوده و ٥٠ درصد توان بیشتری تولید می‌کند و با مصرف بهینه به محیط زیست هم کمک می‌کند. خودروهای ردیف «الف» (فناوری قدیم) و «ب» (فناوری جدید) قابلیت استفاده از نسل تازه موتورهای پایه گازسوز را دارند.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/QUwxK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *