سید مصطفی میرسلیم– آگاهى رسانى ويژگى منحصر به انسان نيست ؛ جانداران ديگر نيز بين همنوعان خود و حتى با ديگران مبادرت به انتقال اطلاعات مى كنند اما با توجه به قابليتهاى خدادادى انسان اين ويژگى در جوامع بشرى به صورت ممتاز و برجسته اى درآمده است. در دوران قبل از تاريخ اين آگاهى رسانى صرفاً صوتی و بيانى بوده، سپس با طراحى و نقاشى روى ديواره ها از حالت سينه به سينه خارج شده و از حدود چهار هزار سال پيش با بكارگيرى خط، تاريخ شكل گرفته است.

انقلاب دوم در آگاهى رسانى

هنر هميشه سهم مهمى در كيفيت و كميت آگاهى رسانى داشته است؛ بكارگيرى نظم و نثر مسجع و انواع نقاشی ها و مجسمه سازي ها در تركيب با خط ، به تثبيت تاريخى آگاهى هاى بشرى كمك شايانى نموده است؛ با استخدام فناورى چاپ و بعدها چاپ رنگى انقلاب دوم در آگاهى رسانى رخ داد. صنعت مخابرات با انتقال پيامهاى رمزى (تلگراف) و به دنبال آن تلفن تحول عظيمى ايجاد كرد. بعد از آن راديو و تلويزيون و فناورى ضبط و ثبت و پخش صوت و فيلم كمك بى نظيرى به عموميت بخشى به آگاهى رسانى نمود؛ امروزه اطلاع رسانى با استفاده از فناورى ماهواره و شبكه بين المللى (اينترنت) و سپس فضاى مجازى چند ويژگى را به صورت تصاعدى گسترش داده است:

سرعت انتقال اطلاعات

وسعت جغرافيايى (تقريباً جهانى) اطلاع رسانى

تركيب تنوع فنون و هنرها در اطلاع رسانى

تسهيل دسترسى به اطلاعات و جستجوى آن

همگانى كردن اطلاع رسانى

انحراف در اطلاع رسانى از ابتدا وجود داشته است؛ دروغ و غيبت و فريب و خدعه كه در واقع ضد آگاهى است و باعث گمراهى و تشويش و انفعال مخاطب مى شود. بر اينها بايد عناوين مجرمانه اى را افزود همچون افترا و توهين و بهتان و هتاكى و نيز جعل سند و تحريف حقيقت يا تقطيع آن با نيت قلب حقيقت و ايجاد انحراف در افكار عمومى با چينش خاص مطالب براى القاء نظريه اى خاص در وراى مطالبى تكه پاره و جورچين شده.

آزادى بيان

موضوع آزادى بيان همواره از آرزوهاى بشر بوده است تا بتواند با اخذ مطالب و رؤيت ديدگاههاى مختلف ، آنچه را درست و كاملتر و مطابق بينش خود مى يافته انتخاب كند. اما در مورد آزادى، اين اصل ساده را همه پذيرفته اند كه استفاده از حقّ آزادى بيان نزد هر فرد يا گروه و نشر بيانات آنها نبايد به آزادى ديگران خسارت وارد آورد و اگر خسارتى وارد آمد يا جرمى رخ داد ، بايد قابل رسيدگى و پيگيرى قانونى باشد. اين موضوع در بسيارى از قوانين موجود بويژه در قانون مطبوعات مراعات و بر آن تأكيد شده است و بنابراين اگر در نشريه اى به فردى توهين شد او مى تواند شكايت كند و قانوناً پيگير حق خود باشد؛ بعلاوه اساساً هرچيزى كه بر خلاف قانون اساسى باشد اجازه چاپ و نشر ندارد اما در مورد فعاليتهايى كه تحت عنوان اطلاع رسانى در فضاى مجازى به شگردهاى متنوع انجام مى گيرد و منجر به هتك حيثيت افراد مى شود اين قابليت در حال حاضر وجود ندارد و بناحق ، در مورد افرادى اجحاف مى شود و چون توليد كننده مطلب ناروا، از بى حساب و كتاب بودن فضاى مجازى و عدم قانونمندى آن در كشور براى دستيابى به منويات خود سوء استفاده مى كند، شكايات رسيدگى نمى شود و ظلم رخ مى دهد و شايع مى شود؛ در واقع وضع غيرقانونمند كنونى به نفع متجاوزان و متعديان و سوء استفاده كنندگان از فضاى مجازى است كه آن را جولانگاهى بى در و پيكر براى يورشهاى متنوع سازماندهى شده خود قرار داده اند و بشدت نگران استقرار قانونمندى در فضاى مجازى اند.

اشتغال

موضوع اشتغال طبيعتاً با اطلاع رسانى گره خورده است و اطلاع رسانى صحيح و سريع بسيار به برآورده شدن نيازهاى مردم كمك مى كند و در آينده اين بخش حتماً تقويت و نظارت بر فعاليتهاى آن دقيق تر خواهد شد تا منجر به كلاهبردارى و انحراف و تقلب نشود. بعلاوه برخى از فعاليتهاى اطلاع رسانى در همه حال مجاز نيست چه در فضاى مجازى و چه در فضاى حقيقى مانند آدم فروشى، مبادلۀ اجناس قاچاق و واردات كالاهاى غير مجاز نظير مشروبات و خوراكيهاى حرام و مواد مخدر و ادوات و وسائل غير مجاز؛ اين قبيل موارد متأسفانه با توجه به بى انگيزگى به ارث رسيده از دولت قبل، عملاً گسترش يافته به طورى كه مبادرت كنندگان به آن، امروز حق خود مى پندارند بتوانند با سوء استفاده از ابهام موجود و بى قانونى به فعاليتهاى نامشروع و شيطانى و مخرب خود در فضاى مجازى ادامه دهند. قانونمند كردن فضاى مجازى البته موجب خواهد شد كه فعالان فضاى مجازى شناسايى و داراى پروانه كسب و كار شوند و امكان تخلف و سوء استفاده تقليل يابد و انحرافات و شكايات قابل پيگيرى باشد.

فواید قانون

در حال حاضر متخلفان فضاى مجازى كه نمى توانستند در فضاى حقيقى علناً فعاليتهاى نامشروع و فسادآفرين خود را انجام دهند جنجال به پا مى كنند تا مانع قانونمندى شوند و نيز ديگران را كه مشكلى براى كسب جواز ندارند و نخواهند داشت مضطرب مى كنند تا با بهره بردارى از ناآگاهى آنها و التهاب آفرينى، با خود هم صدايشان كنند. قطعا قانونمندى موجب گسترش فعاليتهاى سازنده و مفيد موجود و پشتيبان حقوق آنها خواهد شد و حتماً جلو اقدامات ناشايست اخلاقى و مفاسد اقتصادى و سقوط اجتماعى و تضعيف امنيتى را خواهد گرفت و بايد بگيرد و دولت را از رخوت به ارث رسيده از گذشته خارج خواهد كرد. در اين زمينه ، برخلاف ساير كشورها، جمهورى اسلامى دچار عقب ماندگى و تأخير شده كه آثار مخربى داشته از جمله تضعيف و فروپاشى نهاد خانواده و شيوع فساد و رخنه دشمنان . با تصويب قانون كه به صورت علنى نيز انجام مى گيرد تا نتيجه آن با استفاده از نظريات كارشناسان و تجربيات مفيد ديگر كشورها هرچه كامل تر شود، ان شاءالله جبران مافات خواهد شد.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/Rxs0t

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *