FATF

سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره نحوه ورود و مواجهه مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع فاتف(FATF) توضیحاتی ارائه داد.

متن گفتگوی ما با مهندس سیدمصطفی میرسلیم به شرح زیر می باشد:

برخی مدعی اند تصمیم گیری در خصوص فاتف در مجمع تشخیص مصلحت کار صحیحی نبوده و نوعی مداخله در قانون گذاری است، نظر شما در این خصوص چیست؟

این افراد مدعی باید به قانون اساسی رجوع کنند. در اصل 112 قانون اساسی آمده است: در صورتی که شورای نگهبان مصوبۀ مجلس را رد کند و مجلس بر مصلحت آن اصرار داشته باشد، موضوع برای تشخیص مصلحت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می شود.

در مورد فاتف شورای نگهبان مصوبۀ مجلس را مغایر تشخیص داد و چون مجلس اصرار کرد به مجمع آمد و در مجمع نظر شورای نگهبان تأیید شد ولی برای آن که دست دولت در مذاکره با دبیرخانۀ فاتف باز باشد و بتواند حق جمهوری اسلامی را که به دلیل تحمل تحریمهای سبعانۀ آمریکا ضایع شده بود، باز ستاند ، مصوبۀ علنی نشد.

لطفا درباره دلائل رد شدن فاتف(FATF) در مجمع توضیح بفرمایید.

بنا به نظر دولتمردان پذیرش فاتف هیچ تضمینی برای برطرف شدن تحریمها نداشت. در مورد عواقب نپذیرفتن فاتف اکثریت قاطع بر این نظر کارشناسی رأی دادند که پذیرش فاتف دست دشمن را در کسب اطلاعات در مورد نحوۀ دور زدن تحریمها باز می کند و بنابراین مصلحت در عدم پذیرش آن است.

دولت و حامیان دولت مدعی اندکه در صورت نپیوستن ایران به فاتف دولت نمی تواند واکسن یا تجهیزات لازم را تهیه کند. نظر شما در مورد این ادعا چیست؟

این حرف اگر درست باشد بسیار غیرمسئولانه است.همین امروز با روشهای مناسب می توان نیازمندیهایی را که به خارج وجود دارد مثل تأمین واکسن و قطعات فنی با دور زدن تحریمها وارد کرد. اگر دولت، فاتف را بهانه کند به مفهوم سرپوش نهادن بر ضعف خود دولت در اتخاذ شیوۀ مناسب برای دور زدن تحریمها است. کشورهایی هستند که آمادگی دارند با ما همکاری کنند ولی بیم دارند که اگر آن همکاری علنی شود گرفتار تحریمهای ثانوی آمریکا شوند و لذا احتیاط می کنند و این خود یکی از دلائل عدم مصلحت پیوستن ما در شرائط تحریم به فاتف است.

در مجموع شما ورود و نوع مواجهه مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به فاتف را صحیح تلقی می کنید؟

بله، خیلی از مطالبی که برخی از افراد مطرح کرده اند غیر آگاهانه است و بهتر است قدری بر اطلاعات حقوقی و سیاسی خود بیفزایند. مجمع تشخیص به وظیفۀ خود عمل کرده و لاغیر. درست هم عمل کرده است.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/HwaDW

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *