سیدمصطفی میرسلیم– تشكيل دولت سيزدهم را بايد واقعاً تبريك گفت، كار ساده اى نبود؛ اولا جناب آقاى دكتر رئيسى قصد ورود به رقابتهاى انتخاباتى را نداشت ولى بر اثر ابراز اشتياق گروههاى مختلف اجتماعى و سياسى ناگزير شد در ارديبهشت ماه امسال به خواسته مردم لبيك بگويد. مفهوم اين تصميم ديرهنگام ازنظر سياسى يعنى يك سال تأخير در آماده سازى و برنامه ريزى براى به دست گرفتن مسئوليت پس از انتخابات خرداد ١٤٠٠. در اين يك سال برنامه ها تدوين مى شد و مورد نقد و بررسى كارشناسى قرار مى گرفت و راه حلها طراحى مى شد و مقدمات اجراى آن با پيش بينى افراد موجه ، فراهم مى آمد. طبيعى است كه فرصت تير و مرداد براى جبران آن تأخير كفايت نمى كند و در عمل مواجه با كاستيهايى مى شود. ثانيا جناب آقاى دكتر رئيسى ضمن اين كه برخاسته از متن انقلاب و وابسته به جناح انقلاب اسلامى است اما به مناسبت اشتغالى كه در چهل سال گذشته در دستگاه قضائى داشته، مستظهر به تشكيلات سياسى پشتيبان نبوده و همان طور كه بارها ذكر كرده وابستگى به هيچ حزب و جبهه و جريان خاص نداشته و در نتيجه نمى توان از ايشان توقع داشت كه مانند برخى سياستمداران حزبى ، با اتكاء به تشكيلات منسجم حزبى ، بتواند درباره تركيب هيئت وزيرانى با ويژگى هماهنگى و همفكرى و همدلى، براحتى و بسرعت به نتيجه برسد. ايشان ناچار شد عجالتاً تشكيلاتى را راه بيندازد و محصول آن، با تمام نقاط قوت و ضعفش ، همين وزرايى بود كه دو هفته پيش به مجلس پيشنهاد داد. بنابراين ما نبايد غير واقع بينانه و خيالى در مورد تركيب هيئت وزيران داورى كنيم. ثالثا مجلس هم انصافاً براى بررسى صلاحيت وزراى پيشنهادى وقت گذاشت و به بسيارى از ويژگيها و خصلتها دقت كرد و در جلسات علنى خود به صورت شفاف نكاتى را كه بايد مطرح مى كرد، از زبان موافقان و مخالفان، به مردم ابراز داشت و در نهايت رأى اعتماد خود را اعلام كرد كه به نظر اين جانب كميت آرا دربرگيرنده نتايج و آموزههاى مهمى براى كل دولت است.

وجه تمايز اصلى با دولت قبلى

١- باور اعضاى اين دولت بر اين است كه جمهورى اسلامى ايران با تمام بركات و نعماتى كه خداى متعال برايش قرارداده و با روحيه كم نظيرى كه مردم شريف ايران دارند، مى تواند بدون هيچ قيد و شرطى كه از خارج از كشور بر آن تحميل شده باشد از پس مشكلات خود برآيد و ابدا نيازمند دريوزگى از بيگانكان نيست ضمن آن كه راه تعاملِ با عزت را با ساير كشورهاى جهان و سازمانهاى بين المللى براى احقاق حقوق خود نبسته و بهويژه با تمام همسايگان از موضع احترام متقابل، بهترين مناسبات را در زمينه هاى سياسى و اقتصادى و فرهنگى و نظامى برقرار و تقويت خواهد كرد. اين وجه تمايز اصلى با دولت قبلى است كه آينده و شرف و حيثيت نظام مقدس ما را در گرو محصول مذاكرات بى فرجامى قرارداده بود و در نتيجه آن مذاكرات، و معطل نگهداشتن اداره امور كشور به اميد واهى توفيق در مذاكرات مستقيم، هشت سال فرصتهاى طلايى را سوزاند و موجب رشد فساد و تورم و بيكارى و سقوط بىسابقه ارزش پول ملى و فلاكت مردم ، خصوصاً طبقات آسيب پذير اجتماعى، شد.

تسهيل قانونى

٢- اين دولت اساس كار خود را بر اجراى سياستهاى كلى اقتصاد مقاومتى قرارداده است و براى افزايش تاب آورى مردم و بهبود معيشت آنها با خشكاندن ريشه هاى مفاسدى كه در تشكيلات دولت رسوخ كرده و موجب تبعيضهاى ناروا و افزايش فاصله طبقاتى شده ، برنامه ريزى و طراحى كرده است؛ ما در مجلس هر آنچه در توان داريم براى موفقيت آن برنامه ها در اجرا و تسهيل قانونى آنها و نظارت مستمر بر پيشرفت زمان بندى شده آنها ، صرف خواهيم كرد و سعى خواهيم نمود با نظارت ميدانى بموقع مانع تأثيرگذارى برخى از ضعفها و كم تجربگيهاى دولت شويم. پس به طور خلاصه سياست درستى اتخاذ شده و با تفاهمى كه بين مجلس و دولت برقرار شده كاستيهاى احتمالى را كه ممكن است مانع موفقيت به صورت معهود و در زمان مقرر باشد، ان شاءالله بر طرف خواهيم كرد.

افزايش سرمايه اجتماعى

٣- مردمى بودن وجهه همت دولت سيزدهم و فروتنى در مقابل طبقات محروم و هم قسم شدن براى پاسخگويى منطقى به مطالبات برحق آنها، البته با رعايت اولويت در اقدام ، موجب جلب نظر مردم و اعتماد كردن به وزرا و هميارى با آنها خواهد شد و اين ويژگى مهم ، يعنى افزايش سرمايه اجتماعى، به سرعت بخشيدن به رفع مشكلات معيشتى كمك خواهد كرد، بعلاوه، جلو انحرافات احتمالى را خواهد گرفت. فراموش نكنيم كه يكى از دلايل عقب ماندگى كشور ما در مقابله با بليه كرونا، تعارض منافع در ميان مسئولان و فاصله گرفتن آنها از متن مردم بوده است. ما هم در مجلس براى ريشه كنى اين تعارض منافع در شكلهاى گوناگونش بهويژه تا سطح مديران كل دولتى ، بنا بر آنچه رئيس محترم جمهورى ابراز كرده ، با اولويت اقدام خواهيم كرد.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/XzupQ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *