میرسلیم

طبق اعلام روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «سید مصطفی میرسلیم»، نمایند مجلس یازدهم معتقد است سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان اصلی‌ترین متولی امر تبلیغ، مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد و توفیقات سازمان در این امر انکار‌نشدنی است. در این گفتگو با ما و سید مصطفی میرسلیم همراه شوید تا ضمن ارزیابی عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی از زبان وی، نقطه نظرات ایشان را در مورد اهداف سازمان تبلیغات اسلامی بشنویم.

با توجه به اینکه هم‌اکنون در گام دوم انقلاب، شرایط حساسی را پشت سر می‌گذاریم و باید با دقت عمل بیشتری حرکت کنیم، فکر می‌کنید سازمان‌های مختلف، به‌ویژه سازمان تبلیغات چه مسئولیت‌هایی در این راستا بر عهده دارند؟

پس از گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب و قرارگرفتن در گام دوم انقلاب به این نتیجه بسیار مهم رسیده‌ایم که ما در جمهوری اسلامی همواره با حمله بی‌امان تبلیغاتی کسانی مواجه هستیم که آینده خود را با وجود و دوام جمهوری اسلامی در خطر می‌بینند. البته این حملات تبلیغاتی در گام دوم انقلاب به اصلی‌ترین ابزار دشمنان تبدیل شده است؛ زیرا آن‌ها به‌دلیل مقاومت و ایستادگی مردم ایران، با فشار‌های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی به اهداف خود نرسیده‌اند و اکنون به اقدامات گسترده فرهنگی روی آورده‌اند که در این راستا نیز از پیشرفته‌ترین امکانات فنی، عالمانه‌ترین برنامه‌های روان‌شناسانه اجتماعی، مؤثرترین طرح‌ها و جذاب‌ترین مجریان استفاده می‌کنند؛ بنابراین تمام این عوامل، وسعت و حساسیت دامنه تبلیغات و مسئولیت سنگین همه سازمان‌ها و به‌طور خاص سازمان تبلیغات را نشان می‌دهند. البته ما در بحث تبلیغات باید به‌طور کاملاً فعال و اثرگذار ظاهر شویم و تنها به اقدامات انفعالی برای خنثی‌سازی برنامه‌های خصمانه منافقان و دشمنان اکتفا نکنیم.

به اعتقاد شما سازمان تبلیغات برای موفقیت در این عرصه، بیشتر باید بر چه عواملی تکیه کند؟

آگاهی‌رسانی به مردم و هشدار درباره خطراتی که با آن مواجهند، از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشت. همچنین یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بیش‌ازپیش مردم را با واقعیت‌ها آشنا کند، متصل‌کردن آن‌ها به سرچشمه زلال وحی و دورکردنشان از انحرافات، شبهات و ضلالت‌هاست؛ بنابراین سازمان تبلیغات باید بر این نکات تکیه کرده و با رساندن حقانیت کلام وحی و معارف اهل‌بیت (ع) به آن‌ها، با شیوه‌های تبلیغی دشمن مبارزه کند. البته همان‌طور که بیان شد، صرفاً نباید به خنثی‌سازی برنامه‌های دشمن اکتفا کنیم، بلکه باید با به‌کارگیری قوی‌ترین و مؤثرترین روش‌های نوین و فناوری‌های پیشرفته گام‌های مؤثری در مسیر تبلیغات برداریم.

بی‌شک امروزه پرداختن به مباحث فرهنگی می‌تواند تا حدود زیادی ما را به موفقیت مقبول در تحکیم انقلاب برساند؛ تا چه حد با این موضوع موافقید؟

پرداختن به مباحث فرهنگی کاملاً راهگشا خواهد بود؛ زیرا ملت ما با فرهنگ گره خورده‌اند. ما ارزش‌های فرهنگی بی‌مانندی داریم که میراث اسلامی ماست و می‌تواند معجزاتی بیافریند. درست همان‌گونه که امام (ره) توانستند با تکیه بر تبلیغ و فرهنگ، انقلاب اسلامی را در عین ناباوری و خشم استکبار جهانی به پیروزی رسانند. متأسفانه در حال حاضر، شناخت ما از آن مخزن گرا‌ن‌قدر فرهنگی کافی نیست و باید آن‌ها را از نو بیاموزیم و همچنین به یاد داشته باشیم که آنچه جهان را در عصر ظهور تسخیر می‌کند، همین ارزش‌هاست. متأسفانه امروزه با کمال تعجب می‌بینیم تحقیق و تتبع درباره میراث ارزشمند فرهنگی سرزمین ما، گاهی توسط پژوهشگرانی انجام می‌شود که نه ایرانی هستند و نه حتی از کشور‌های اسلامی. چه‌بسا در برنامه‌ریزی فرهنگی باید به این جنبه نیز اعتنا کرد و با آگاه‌سازی مردم از فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی، در جهت پیشبرد اهداف گام برداشت.

به‌ویژه اینکه دشمن نیز در دوره‌های مختلف در کنار تمام ترفند‌های خود همواره از ابزار قدرتمند فرهنگ بهره برده است.

دقیقاً همین‌طور است و به همین سبب نیز بررسی جریان شبیخون فرهنگی علیه ایران از اقدامات بسیار اساسی است که باید انجام شود؛ زیرا بدون این جریان‌شناسی، فعالیت‌های فرهنگی ما با موانع و مشکلاتی مواجه می‌شود و وقت و سرمایه بسیاری را از ما تلف می‌کند. به‌واقع دشمنان بعد از انقلاب با ویدئو وارد شدند، سپس ماهواره‌ها را مستقر کردند، شبکه جهانی اطلاع‌رسانی را توسعه دادند و امروز نیز شاهد نفوذ بی‌امان ابعاد تخریبی و مهارنشده فضای مجازی هستیم. به‌واقع این‌ها طرح‌های منسجم راهبردی دشمنان ما را نشان می‌دهد و به‌خوبی معلوم می‌کند که فعالیت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی باید در چه قواره‌ای باشد.

چند سالی است سازمان تبلیغات برای تحقق اهداف موردنظر به شیوه‌های تبلیغی به‌روز، غیرمستقیم و مردمی روی آورده است. به نظر شما با این شیوه‌ها چقدر می‌توان به بهبود و موفقیت هرچه بیشتر کار تبلیغ امیدوار بود؟

به‌طورکلی توفیقات سازمان انکار‌نشدنی است، اما باید توجه داشت که مبادا درجا بزند یا متوقف شود. سازمان تبلیغات اسلامی بنا به وظایف بزرگی که بر عهده دارد، همواره باید رشد پیدا کرده و روندی تصاعدی را طی کند. در حال حاضر نیز می‌توان گفت اقدامات انجام‌گرفته در سازمان تبلیغات برای تولید برنامه و استفاده از شیوه‌های تبلیغی مناسبی که از آن یاد کردید، ستودنی است، اما توجه به چند نکته مانند مشارکت بیشتر مردم، ارزیابی‌های مختلف برای بهبود طرح‌ها و حضور در جمع‌های مختلف فرهنگی به‌عنوان مغز متفکر می‌تواند بسیار مفید باشد و موجب بهبود کار‌های تبلیغی سازمان شود.

بی‌شک نقد‌ها و پیشنهاد‌های جنابعالی به‌عنوان شخصیتی که سوابق درخشانی در عرصه فرهنگ دارید، بسیار کارساز خواهد بود. لطفاً نکته‌های مهمی را که به آن اشاره کردید، به‌طور کامل برایمان شرح دهید.

نکته اول بنده در راستای تلاش‌هایی است که سازمان تبلیغات برای اجرای طرح‌های مردمی انجام می‌دهد. من معتقدم برنامه‌ها در سازمان تبلیغات باید به‌گونه‌ای طراحی شود که حتماً اجازه مشارکت مخاطب را بیش‌ازپیش فراهم کند. این مشارکت هم می‌تواند به‌صورت همکاری مستقیم با مردم باشد و هم می‌تواند به‌شکل ایجاد شرایط انتقاد سازنده از سوی مردم مدنظر قرار بگیرد. اما به‌عنوان نکته دوم باید به این موضوع مهم اشاره کنم که سازمان تبلیغات باید همواره در شورای فرهنگ عمومی، چه در مرکز و چه در استان‌ها نه‌فقط به‌عنوان یک عضو ساده، بلکه به‌منزله مغز متفکر در جمع حضور یابد. این حضور می‌تواند بر هماهنگی و انسجام فعالیت‌های اعضای شورا بیفزاید و سازمان تبلیغات نیز از یاری ارزشمند شورا برای تکمیل کار‌های خود بهره بگیرد.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/UaJvM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *