میرسلیم در گفتگوی ویژه خبری: راه را بر ویژه خواری مدیران خواهم بست

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای  اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم  به بررسی  آینده کشور پس از استقرار دولت سیزدهم پرداخته است که در ذیل متن این مصاحبه را می خوانید.

سؤال: پس از ترسیم چشم انداز بیست ساله ، جمهورى اسلامى ایران با مشکلات و تهدیدات متعددى روبرو و دست و پنجه نرم کرده است به طورى که نیل به اهداف چشم انداز را در محاق قرارداده؛ آینده پیش رو را با استقرار دولت سیزدهم چگونه مى بینید؟

میرسلیم:پیش بینى آینده مستلزم تحلیل دقیقى از آنچه در گذشته رخ داده و نیز شناخت درست روندهاى موجود است ؛ بعلاوه باید شرایط و تحولات پیرامونى و روندهاى جهانى را نیز هوشمندانه رصد کنیم.

سؤال: آیا وقایع گذشته بر آینده ما اثر جدّى دارد؟

میرسلیم: البته! دشمنى هایى که امروز علیه ما رخ مى نماید و محدودیت هایى که نسبت به ما اعمال مى شود و تحریم هاى متعددى که در چهل سال گذشته بر ما تحمیل شده همه متأثر از وقایع مهمى است که در میهن ما رخ داده است: پیروزى انقلاب اسلامى نقطه اوج مجموعه اى از فداکاری ها و جانفشانى هایى است که مردم ما را با رهبرى داهیانه مرحوم امام خمینى نور الله تربته، به آزادى از غل و زنجیر استبداد و نیز به استقلال نسبت به سلطه استکبار رساند و بعلاوه نوید همین نوع رهایى را از بندهاى اسارت بار، به سایر مستضعفان جهان داد و آنها را زنده کرد و طاغوتیان و مستکبران را به وحشت انداخت و نسبت به دوام روند تمدن ظاهرفریب و ستمگرانه و استعمار نوینشان نگران ساخت. آنها ضمن درک اهمیت و ابعاد گسترده انقلاب اسلامى ایران به اقداماتى دست زدند که برخى از نتائج آن اقدامات را امروز ما تحمل مى کنیم.

 برنامه ریزى معاندان ما براى به دست آوردن معرفتى بنیادین نسبت به اسلام و ایران و بدان منظور تأسیس دهها مرکز پژوهشى و تألیف هزاران کتاب و مقاله در باره اسلام و تشیع و انقلابهایى که در ایران رخ داده است.با این شناخت و بر مبناى دستاوردهاى پیشینیان، با دقت تمام به طراحى اقدامات کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت خود پرداختند و در مورد هماهنگى آن اقدامات، به صورت جمعى، اهتمام ورزیدند و آنها را به اجرا گذاردند تا مانع پیشرفت اندیشه انقلاب اسلامى شوند یا از سرعت اشاعه آن بکاهند.

ما فهرستى از آن مؤسسات تحقیقاتى و مطالعاتى و اندیشکده ها و نتیجه آشکار فعالیت هایشان را گردآورى کردیم و متوجه احساس خطر آنها شدیم ولى متقابلا خودمان براى تضمین آینده، آنچنان که شایسته است ، دست به کار نشدیم. بسیارى از دانشجویان ارشد ما رساله دکترى خود را در آن مراکز دانشگاهى تکمیل کرده اند و با اطلاعات و اهتمامى متعهدانه (!) در دوران دکترى خود، نسبت به تقویت گنجینه اطلاعاتى آنها مبادرت ورزیده اند و در مقابل آن خوش خدمتى پایان نامه دکترى ممتازى هم دریافت کرده اند.

سؤال: چه اهدافى را با این سلسله اقدامات گسترده و منسجم دنبال مى کرده اند؟ و به چه دستاوردهایى رسیده اند؟

میرسلیم: اهدافى که براى خود ترسیم نموده اند بسیار متنوع است : از کشف نقاط قوت و ضعف ما به لحاظ فرهنگى و اجتماعى گرفته تا جزئیات تمام موارد متنوع درباره آداب و رسوم و اعتقادات و علائق و حساسیتهاى ما در میان طوائف مختلف تشکیل دهنده قوم ایرانى، و نیز آنچه در تاریخ ما موجب پیروزى و افتخار و سربلندى و اتحاد، یا شکست و سرافکندگى و غرور و ندامت و تفرقه و سقوط ما شده است. مردم شناسى و زبان شناسى و آیین شناسى و نیز شناخت تاریخ و جغرافیا و اقتصاد و نوع پوشش و آرایش و مسکن و تفریح و جشن و سرور و غم و اندوه و خلاصه تمام زوایایى که برایشان تاریک یا مبهم بوده، در میان اهداف آنها قراردارد و بسیارى از آنها را با دادن انگیزه هاى مادى یا تشویق معنوى محققان و مؤلفان خود ما به انجام رسانده اند و حتى براى تهیه و تدوین گزارش ها و آثار فرهنگى و هنرى و ادبى و مقالات وابسته به آن، به آنها جایزه و نشان افتخار داده اند و آنها را مفتخر به عضویت در انجمن هاى علمى و ادبى و سیاسى خود کرده و حتى در مواردى وادار به مهاجرت نموده اند تحت عنوان خدمت بسیار آبرومند(!) به بشریت و ارتقاء دانش بشرى. در این اواخر حتى طرحى را ریخته بودند براى کشف جزئیات ژنوم طوائف ایرانى. دستاورد اغلب آن پژوهش ها و تتبعات چاپ شده و در اختیار طراحان و علاقه مندان است مگر مواردى که جنبه راهبردى و سرى دارد.

سؤال: تا کنون چه نوع طرحهایى را اجرایى کرده اند؟

میرسلیم: جواب این سؤال کمک خوبى به مقدمه آینده نگرى ما مى کند. به طور عمده دو دسته طرح را مى توان ذکر کرد:
دسته اول بزرگنمایى تمدن نوین غربى و دستاوردهاى مادى آن و به رخ کشیدن آنها به مناسبتهاى مختلف و به شیوه هاى گوناگون براى مجذوب کردن مردم و بویژه نسل جوان که اشراف کامل به تمام گذشته تاریخى شکوهمند خود ندارد؛ بزرگ و شکست ناپذیر و غیر قابل رقابت نشان دادن غرب و تمدن مادیگراى غرب و برحق نشان دادن آن به عنوان تنها راه نجات بشر و نادیده گرفتن مطلق عالم غیب و معنویت و ارزشهاى وحیانى.

دسته دوم در مقابل دسته اول قراردارد : برگزیدن نقاط ضعف ما و درشتنمایى آن و شکست ها و ناکامی ها و سختی هاى ناشى از آن به گونه اى که تمام نقاط قوت ما تحت شعاع ضعفهاى ما و نیز تحت شعاع برجستگی ها و رفاهیات و توسعه ظاهرى و رشد مادى آنها قرارگیرد تا در این مقایسه گمراه کننده بتدریج حالت انزجار از خود و پشیمانى از کرده خود در ما پدیدار شود و آنها هم نظاره گر چنین حالتى در ما و تقویت کننده آن شوند تا به زعم آنها به فروپاشى کامل هویتى ما منجر شود.

از جمله مواردى که دهها سال است رواج یافته نسبى گرایى و تکثرگرایى است تا به کمک مقایسه هاى مغلطه آمیزِ نسبى گرایانه و گمراه کننده، به تحقیر و متهم کردن هر آنچه باعث آبرو و افتخار و پیروزى و اعتلاى ما شده است و نیز مسخره کردن غیر مستقیم و ناچیز انگارى مستقیم هر آنچه از جانب خداى متعال و پیامبر اعظم و اهل بیت معصوم او نصیب ما شده است و زیر سؤال بردن هوچیگرانه مقدسات بپردازند و به خیال خام خود موفق به از بین بردن توکل و غیرت و خودباورى و تاب اورى و شکیبایى عمومى ما و اضمحلال اعتقادات معنوى ما شوند.

سؤال: با این تحلیل از گذشته و توجه به وضع کنونى ما، چه تدبیرى براى آینده مى توان داشت؟

میرسلیم: آنچه یاداورى شد نشان مى دهد که ما همواره درگیرِ مصائب و محنتها بوده ایم و این درگیرى مقطعى نبوده و در آینده نیز تا موقعى که در پاى آرمان هاى خود ایستادگى کنیم، با عهدشکنی ها و ناملایمات و محدودیتها و خصومتها مواجه خواهیم بود. آینده اى که ما براى خود و بشریت ترسیم مى کنیم دربرگیرنده کرامت بنى آدم و رسیدن به مقام خلافت اللهى در زمین و فلاح و رستگارى در آخرت است البته با استفاده ابزارى بهینه از دنیا و اصلاح وضع آن و اصلاح حال خودمان. در مقابل این آینده نگرى، بینش دنیا طلبى و کامجویى و خودخواهى و برترى جویى و استکبار قراردارد با تمام تجهیزات و لشکریان و حیله ها و ترفندهاى خوار کننده اش. آینده اى که ما به دنبال برپاکردن آنیم، مهد عدل وانصاف و رحمت است براى بنى آدم بر پایه آگاهى و دانش و حاکمیت اخلاق، و با اهتمام نسبت به سرکوب ظالمان و متجاوزان و مستکبران و طاغیان و مفسدان.

در راه نیل به آرمان خود، بنا به تجربه تاریخى، قطعاً مواجه با سختی ها و ناملایمات گوناگون خواهیم شد، پس باید خود را به شیواترین شکل براى آن آماده و مجهز کنیم و البته ما یقین داریم در این مسیر خدایى از مدد الهى بى نصیب نخواهیم ماند به شرط آن که اساس فعالیت خود را استقامت قراردهیم و بر آن اساس ، تلاش خردمندانه و خداپسندانه را هیچگاه ترک نکنیم.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/tvhtu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *