آلودگی هوا

نماینده مردم تهران در مجلس با ارائه راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوای تهران گفت: دستگاه قضایی برای ورود به این موضوع بسیار مهم در احقاق حقوق عمومی نیازمند مشورت گرفتن از متخصصان فنی است وگرنه باعث انحراف می‌شود.

سید مصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ارزیابی‌اش از ورود دستگاه قضایی برای دفاع از حقوق عمومی در مورد آلودگی هوا گفت: اقدام قوه قضائیه در دفاع از حقوق عامل مردم بسیار مهم و ارزشمند است و تاکنون متأسفانه در کشور ما به موضوع حقوق عمومی کمتر توجه شده است و چند ماهی است که مسوولان ارشد قضایی آن را جدی گرفته‌اند و این تدبیر ان‌شاء الله نتایج بابرکتی برای مردم خواهد داشت.

وی با اشاره به ماهیت تخصصی آلودگی هوا گفت: قوه قضاییه زمانی در این زمینه موفق خواهد شد که از افراد متخصص مشورت بگیرد چرا که این موضوع دارای ابعاد گسترده ای است که بی‌توجهی به آنها ممکن ما را از مسیر اصلی منحرف کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شرایط اقلیمی، وضع جغرافیایی و شرایط آب و هوا را عوامل موثر بر آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: برای مثال در تهران که بین ارتفاعات البرز در شمال و ارتفاعات دیگری در شرق محصور است، در شرایط عادی شدت جریان هوا که عامل مهمی برای دفع آلاینده‌ها است، نسبتا کند است و این موجب تراکم غلظت آلاینده‌ها می‌شود.

میرسلیم با اشاره به وقوع پدیده وارونگی هوا در فصل زمستان اظهار کرد: خاطرنشان کرد: وارونگی مانع آن می‌شود که آلاینده‌ها بتوانند از سقف وارونگی فراتر رفته و دفع شوند که این امر منجر به افزایش غلظت‌ آلاینده ها می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: بلندمرتبه سازی به‌ویژه در منطقۀ ۲۲ و مناطق یک و سه  که مناطق کوهپایه قرارگرفته اند، باعث تشدید این حالت یعنی کند شدن جریان غربی- شرقی ملایم هوا و نیز جریان نسیم کوهپایه – دشت می‌شود.

وی تاکید کرد: برخی از این عوامل در اختیار ما نیست مانند جغرافیا و آب و هوا ولی برخی از عوامل دیگر نظیر ساخت و سازها و ضوابط شهرسازی در اختیار ماست.  متأسفانه در سال‌های اخیر شهرداری برای کسب درآمد این ضوابط را مراعات نکرده و شورای شهر نیز وظیفۀ نظارتی خود را درست انجام نداده و اینها وضع تهران را به صورت بغرنج در آورده است.

میرسلیم تصریح کرد: فضای تهران ظرفیت تحمل عواقب این نوع ساخت و سازها و افزایش تراکم و عدم ساماندهی کوهپایه را ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس عامل دوم آلودگی هوا را منابع آلوده کننده دانست و گفت: منابع آلوده کننده را شامل دو دسته منابع ثابت نظیر منازل و مراکز تجاری و صنعتی از جمله پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها؛ و منابع متحرک نظیر انواع خودروها ذکر کرد و گفت: در تهران نزدیک ۸۰ درصد آلودگی ناشی از عوامل متحرک است. بنابراین استفاده از خودروهای شخصی به جای وسائل حمل و نقل عمومی باعث تشدید آلودگی می‌شود.

وی یادآورشد: چند ماه است برای پرهیز از تشدید شیوع کرونا سفارش شده است که کمتر از وسائل عمومی استفاده شود و مردم بیشتر از وسائل شخصی به صورت تک نفره استفاده می‌کنند و این امر موجب ازدحام و راهبندان می شود که خود این موضوع عامل تشدید کنندۀ آلودگی هوا است.

میر سلیم اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد از آلودگی هوا در تهران ناشی از منابع ثابت زمینی است که این آلودگی در زمستان تشدید می‌شود و دلیل آن استفاده از سوخت‌های سنگین نظیر نفت کوره یا مازوت در نیروگاه‌ها به جای گاز است و چون مصرف گاز خانگی به صورت اسراف گونه در روزهای سرد افزایش می‌یابد ناگزیر برخی از صنایع و نیروگاه‌ها به جای گاز از سوخت‌های مایع سنگین استفاده می‌کنند که احتراق آنها دربرگیرنده آلودگی بیشتر است.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: بی توجهی به ظرفیت فضای تهران از لحاظ دفع آلودگی هوا، ناشی از تراکم جمعیت و ازدحام خودروها، آثار منفی از نظر سلامت شرایط هوا دارد.

میرسلیم آلاینده‌ها را عامل سوم آلودگی هوای تهران عنوان کرد و افزود: این مواد چند دسته اند؛ مواد سمی نظیر گاز زغال یا مونوکسید کربن و اکسیدهای ازت و مواد سوختی محترق نشده و نیمه محترق و مواد حلقوی که سر منشأ آنها احتراق ناقص و سوخت‌های غیر استاندارد یعنی مثلا حاوی گوگرد و بنزن است. این مواد باعث انواع حساسیت‌ها و بیماری‌های ریوی و قلبی و سرطان‌ها می‌شود. دسته دوم مواد جامد است نظیر دوده و گرد و غبار؛ اگر ابعاد این ذرات کمتر از ۱۰ میکرون باشد براحتی جذب بدن می‌شود و سلامتی را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: شرایط بد عملکرد خودروها مانند عملکرد درجا ناشی از راهبندان و نیز عدم تنظیم مناسب کوره‌ها به دلیل تغییر نوع سوخت، این آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد. باید توجه کرد که این دو دسته از آلاینده‌ها بیماری زایی و حساسیت‌ها را تا چندین برابر تشدید می‌کند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: دستۀ سوم مواد متصاعد از احتراق است یعنی گاز CO۲ که سمی نیست ولی افزایش غلظت آن تعادل‌های جوّی را برهم می‌زند و باعث اثر گلخانه‌ای و گرمایش عمومی می‌شود. سرمنشأ آن نیز قدیمی بودن دستگاه‌ها و بهینه نبودن تنظیم آنها است. به طور کلی در مورد آلاینده‌ها استفاده از پالایشگرها و معاینۀ فنی و مراعات استانداردها بسیار مؤثر است که نسبت به آن سهل انگاری می‌شود.

میرسلیم کاهش تردد خودروهای شخصی و سهمیه بندی سوخت، افزایش امکانات سالم ترابری عمومی بویژه راه آهن شهری، صرفه جویی در مصرف سوخت و تنظیم دستگاه‌های احتراقی و کوره‌ها و خودداری از استفاده از سوخت‌های پست و غیراستاندارد نظیر نفت کوره و مازوت را راهکارهای کوتاه‌مدت برای برون رفت از وضعیت کنونی ذکر کرد.

وی عملیاتی کردن ذخیره گاز برای زمستان، جدی گرفتن معاینۀ فنی خودروها و نظارت بر عملکرد مجریان و مراعات دقیق استاندارد یورو ۵ برای بنزین و گازوئیل توزیع شده و تشویق استفاده از خودروهای پایه گاز را راهکارهای میان مدت در مقابله باآلودگی هوا عنوان کرد.

نماینده مردم تهران همچنین در خصوص راهکارهای بلند مدت مقابله با وضعیت‌آلاینده‌ها گفت: در این زمینه باید رسیدگی به تخلف‌هایی که در شهرسازی و صدور پروانه خارج از ضابطه از طرف شهرداری‌ها انجام گرفته با سوء استفاده از اختیارات کمیسیون ماده ۵ و جلوگیری از ادامه ساخت و ساز و تراکم جمعیت در تهران مگر در اصلاح بافت فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه این کارها اگر با مدیریت هوشمندانه انجام گیرد، در مدت ۱۰ سال مشکل آلودگی را حل می‌کند، گفت: این نکته‌ای بود که به رییس دولت هفتم کتبا تقدیم و تأکید کردم که با سخنرانی نمی‌توان آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را برطرف کرد، عملکرد درست علمی و فنی و توأم با پشتکار نیاز دارد.

میر سلیم بار دیگر تاکید کرد که دستگاه قضایی برای ورود به این موضوع بسیار مهم در احقاق حقوق عمومی نیازمند مشورت گرفتن از متخصصان فنی است وگرنه باعث انحراف می‌شود.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/AS8W9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *