سید مصطفی میرسلیم

مردم اغلب در اثر هجوم اطلاعات مختلف و پركنده دچار گيجى اطلاعاتى مى شوند؛ رسانه هاى نرم بويژه بايد در فضاى مجازى با دسته بندى مطالب و ارجاع هاى زمانى و زمينه اى درست و داهيانه مخاطبان خود را از گيجى اطلاعاتى مصون نگهدارند و در واقع در فضاى مجازى به نوعى پناهگاه امن دست يابند كه در آن پناهگاه از شر اخبار هرز در امان بمانند.

مهرماه 1391 بود که پس از 30 شماره پیش شماره، روزنامه الکترونيک شما در مراسم افتتاحيه دهمين مجمع عمومي حزب موتلفه اسلامي رونمايي شد؛ اینک هزار شماره از آن تاریخ گذشته است و حزب تجربه پیشروانه ای را در عرصه رسانه پشت سر گذاشته است. در این خصوص به گفتگو با سید مصطفی میرسلیم، رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و رئیس هیأت امنای موسسه مطبوعاتی شما پرداخته ایم:

* ضرورت عبور از رسانه های کاغذی به رسانه های نوین چیست و نقش این رسانه ها را در آگاه سازی عمومی چگونه ارزیابی می فرمایید؟

امروزه مردم مايلند در هر لحظه به آخرين اطلاعات تخصصى مورد نياز خود دست يابند. اين امر در بهترين شرائط با روزنامۀ كاغذى ، يك بار در هر شبانه روز ميسر مى شود در حالى كه با نسخۀ نرم (الكترونيك) در هر لحظه به سريعترين وجه امكان پذير است.

* رویکرد خلاصه گزینی فعلی (مشهور به اخبار ساندویچی) – که از یک سو فرصت تبیین ندارد، اما بیشتر خوانده می شود و با سرعت بالا مرزها را در می نوردد – را افزاینده بصیرت و آگاهی عمومی می دانید یا گمراه کننده؟ برای بهبود اثر آن چه باید کرد؟

اين نياز امروزه جامعه است: فرصتها محدودتر شده و مراجعه به خلاصه طرفدار پيدا كرده است. براى دور ماندن از گمراهى ، توليد كنندگان اخبار خلاصه بايد ، با آموزشهاى جديد، بتوانند مطالب را به گونه اى ارائه دهند كه مانع گمراهى خوانندگانشان شوند. اينها جزو فنون جديد گزارش دهى خبرى است و بعضى از رسانه ها توانسته اند بهتر از ديگران از پس آن برآيند زيرا براى آن سرمايه گذارى كرده اند.

* با توجه به شرایط مطلوب برای رشد شایعات و فراگیر شدن آنها در رسانه های نوین ، چه راهکاری برای مقابله با آن پیشنهاد می فرمایید.

مردم اغلب در اثر هجوم اطلاعات مختلف و پركنده دچار گيجى اطلاعاتى مى شوند؛ رسانه هاى نرم بويژه بايد در فضاى مجازى با دسته بندى مطالب و ارجاع هاى زمانى و زمينه اى درست و داهيانه مخاطبان خود را از گيجى اطلاعاتى مصون نگهدارند و در واقع در فضاى مجازى به نوعى پناهگاه امن دست يابند كه در آن پناهگاه از شر اخبار هرز در امان بمانند.

* بسیاری معتقد بودند انتخابات مجلس دهم نشاندهنده قدرت این رسانه ها در انتخابات است، آیا این گزاره را درست می دانید؟ با توجه تفاوت های انتخابات مجلس با ریاست جمهوری، تأثیرگذاری این رسانه ها در انتخابات 96 را چگونه تخمین می زنید؟

قطعاً در انتخابات مجلس دهم رسانه هاى نرم مؤثر بوده اند ولى اثر غالب را بويژه در شهر تهران موضع گيرى ناشى از لشگركشى سياسى و دوقطبى كردن انتخابات داشت. با توجه به عدم اصلاح قانون انتخابات آن خطر انتخابات شوراى اسلامى شهر را تهديد مى كند ولى بر انتخابات رياست جمهورى اثرگذار غالب نخواهد بود.

* حزب نماد خرد جمعی و تولید محتوا در یک فرایند زمان بندی شده است، اما رسانه های نوین به لحظه خبر، تحلیل و ضدخبر تولید می کنند. بایسته های تعامل حزبی و رسانه در دوران حاضر از منظر حضرتعالی چیست؟

در حزب مسئولان سياسى بايد از فرآيند نوين خبررسانى لحظه اى و آفات اطلاع رسانى گيج كننده آگاه شوند و براى توليد سريع و مناسب اخبار لحظه اى فرآيند مناسب تصميم گيرى جمعى سريع را بكار بندند و تمرين كنند والا از صحنۀ رقابت وامى مانند.

* با توجه به انتشار هزارمین شماره روزنامه الکترونیکی شما چه انتقاد و پیشنهاد هایی در راستای ارتقای این روزنامه دارید؟

روزنامه در نسخۀ نرم خود مسير موفقيت آميزى را طى كرده و براى بهبود كار خود بايد در زمينۀ دسته بندى و ارجاعات متقابل و دسترسى به سوابق و جمع بندى هاى تخصصى و بصيرت بخش مخاطبان خود را كمك كند.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/l88OF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *