میرسلیم

ما اصلاً به محتوای حجاب نپرداخته‌ایم. در آموزش‌های ما اصالت عفت جایگاه بایسته و شایسته‌اش را ندارد. از نظر اعتقادی این قضیه را رها کرده‌ایم. در حالی که موضوع بسیار مهمی است.

در پی فعال شدن دشمن در حوزه حجاب در فضای انتخابات و پس از آن، میزگردی درباره بایسته ها و اقدامات مورد نیاز در حوزه حجاب و عفاف با حضور سید مصطفی میرسلیم وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، محمدمهدی اسلامی مدیر مؤسسه مطبوعاتی شما، محمدصادق رخ‌فرد مدیرمسئول پایگاه خبری نمانیوز و سه کارشناس مطالعات زنان، خانم‌‌ها امانی، شکراللهی و یزدانی برگزار شد.

در آغاز بحث مهندس میرسلیم در خصوص اقدامات دشمن همچون آزادی‌های پنهانی و جنبش چهارشنبه‌های سفید به نکاتی چند اشاره کرد و گفت: ابتدا باید به صورت ریشه‌ای به این موضوع بپردازیم يعنى از کجا و چگونه این برنامه‌ریزی صورت گرفته است و بخوبی آن را بشناسیم و تمامی طرح را کشف کنیم که به چه شکل آن را طراحى، سازماندهی و هدف‌گذاری و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. نباید از نظر دور داشت که این جنبش نمودی از طرحی كلى تر است و از این تظاهرات برمی‌آید که قرار است همه اینها منجر به حذف اسلام از «جمهوری اسلامی» شود. با توجه به این که نیل به این هدف به آسانی میسور نیست قدم به قدم پیش می‌روند و از هر فرصت و بهانه‌ای بهره می‌جویند تا آن را جا بیندازند.

وی افزود: در این امر نباید شتاب‌زده و انفعالی عمل کنیم، زیرا مؤثر نیست، بلکه بکوشیم متناسب با شناختی که از موضوع پیدا می‌کنیم برای آن با دقت و به‌طور اثباتی طراحی و برنامه‌ریزی کنیم. ضمناً از حرکت‌هایی که انجام می‌گیرند و جنبه تبلیغی دارند نباید غفلت ورزید. نباید از صحنه غایب بود، زیرا بعداً برای خنثی کردن این تبلیغات باید هزینه‌‌های بسيارى را متحمل شویم.

امانی اظهار کرد: هدف آنها از این برنامه مشخص است و بايد راهکارها و روش‌هایشان را شناخت و گام بعدیشان را پیش‌بینی کرد. البته واکنش ما به هشدارهای مکرر حضرت آقا در 38 سال گذشته مبنی بر هجوم فرهنگی همواره سکوت بوده است. در باره آنچه رخ داد نیروهای انقلابی و متدین غافلگیر و مبهوت شدند، زیرا به‌رغم تعیین بایدها و نبایدها و محدوده و شرایط همیشه به این فکر کردیم که حجاب باید باشد و رعایت حجاب یک وظیفه است، ولی متأسفانه داریم کمرنگ شدن حجاب را در نزدیکانمان هم می‌بینیم.

وی خاطرنشان ساخت: باید ببینیم چه کسانی این کارها را انجام می‌دهند و از کجا حمایت می‌شوند. گاهی دیده می‌شود این ریشه زدن‌ها از سوی نزدیکان افراد مؤثر در نظام رخ می‌دهد. باید ببینیم با تلاش‌هایی که برای ایجاد تغییر و تحول در مورد حجاب انجام می‌شود ما چه کار باید بکنیم تا آن را به حد مطلوبمان برگردانیم. نباید مقطعی و قهری برخورد کرد. چه بسا گشت ارشاد در سوق دادن حجاب به یک سمت سیاسی شدن بی‌تأثیر نبود و بتدريج بدحجابی و بی‌حجابی تبدیل به ابزاری علیه نظام شده است.

یزدانی در باره جایگزین گشت ارشاد به تكاليف فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: گویا مقام معظم رهبری با گشت ارشاد موافق بودند. البته شیوه عملکرد گشت ارشاد اشکالاتی داشت که باید برطرف می‌شد. البته به نظر می‌رسد در حال حاضر گشت ارشاد برقرار نیست. اصلاً یکی از دلایل رأی دادن به روحانی همین بود که می‌گفتند او گشت ارشاد را برمی‌دارد. در مدارس هم موضوع دیگری در خصوص رأی دادن به روحانی مطرح بود که با آمدن ایشان مدارس مختلط می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیتش در گزینش اذعان کرد: ما در این 38 سال در بحث حجاب کم‌کاری کرده‌ایم و وقتی برای افراد حجاب را توضیح می‌دادیم متوجه می‌شدیم خیلی‌ها راجع به حجاب آگاهی ندارند. در واقع بخش اعظم بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌های کشور به ناآگاهی برمی‌گردد. در وهله اول باید اطلاعات و آگاهی‌های مردم را در این باره افزایش داد. ضمن اینکه باید جنبش‌های رواج بدحجابی و بی‌حجابی را مطالعه و بررسی کنیم که از کجا و کی آغاز و چرا دو باره و به این شدت مطرح شده‌اند.

امانی عنوان کرد: اینها با حرکات خزنده و آرام شروع کردند و محك زدند تا واکنش‌ها را ارزیابی کنند و گام بعدی را بردارند. چندان هم بی‌گدار به آب نزده‌اند. کارهایی از قبیل بی‌حجاب بودن در خودرو یا مترو یا اهمیت ندادن به حجاب در ترك موتورسيكلت نمونه‌هایی از آن است.

شکراللهی ضمن اشاره به دو جنبه در خصوص حجاب بیان کرد: یک جنبه عقیده است که برای عده‌ای هنوز از نظر عقیدتی زیبایی‌های حجاب در فضاهای مجازی، قصه‌ها و داستان‌ها تبیین و توضیح داده نشده است. اینها اطلاعاتی در باره زیبایی‌های حجاب ندارند و صرفاً تابع مُد شده‌اند. حتی وقتی عده‌ای خواستند در زمینه نشان دادن فضایل و زیبایی‌های حجاب کاری انجام بدهند، چون خود نیروهای انقلابی و متدین دغدغه‌اش را نداشتند از آنها حمایت نکردند. ما کم گذاشته‌ و در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم و باید خیلی کار کنیم، خصوصاً در حیطه ادبیات، داستان‌ها و قصه‌ها و حتی فیلمنامه‌هایمان به این موضوع پرداخته نشده است.

وی به عقده به عنوان جنبه دیگری از این قضیه پرداخت که عده‌ای لجاجت دارند و این ناشی از نگاه عرفى (سکولار) است که سال‌ها ریشه دوانده است. بی‌حجابی بانوان در حالی که هواپیما هنوز از حریم هوایی جمهوری اسلامی عبور نکرده است، جشن‌ها و مهمانی‌های مختلط بدون رعایت شعائر دینی و اسلامی حاکی از این مسئله است. گویی عقده‌ای در جامعه ما وجود دارد نسبت به اینکه چرا حجاب به صورت اجبار در جامعه ما مطرح و تعریف شده است.

پژوهشگر عرصه مطالعات زنان در ادامه یادآوری کرد: همان وقتی که همه پرسى برای رأی آری یا نه به جمهوری اسلامی برگزار شد چه بسا خیلی از زنان ما بدون حجاب پای صندوق‌های رأی آمدند. بعداً امام خمینی(رحمة الله عليه) حجاب را كلاً اجبارى اعلام کردند و همان موقع هم هيجانى ایجاد و بین زنان کارمند اعتصاب‌هایی مطرح شد. از روز اول بنای حجاب در جمهوری اسلامی با اجبار گذاشته شد و همین حس عناد و لجبازی را برانگیخت. هر چه بیشتر آن را به مردم تحمیل کنیم مثل غده سرطانی خواهد شد که ریشه می‌دواند و به عنوان یک فتنه و بحران کار دستمان می‌دهد. یکی از فعالیت‌های ما در خصوص حجاب می‌تواند کمرنگ ساختن نگاه اجباری به این مقوله در کشور باشد. مقابله با فرهنگ عرفى (سکولار) سال‌هاست که انجام می‌گیرد، اما بیشتر از بُعد روانی کار کنیم تا حس انزجار و تحکمی که ایجاد شده است در جامعه تلطیف شود.

وی افزود: در فتنه 88 دغدغه خیلی از کسانی که به خیابان‌ها ریختند صرفاً تقلب در انتخابات نبود، بلکه بیرون ریختن حس لجاجت و عنادشان بود که منجر به خیلی از درگیری‌ها و مزاحمت‌ها شد.

یزدانی به معرفی برنامه «از لاک جیغ تا خدا» که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه ساعت شش و نیم عصر از شبکه دو سیما پخش می‌شود پرداخت و از آن به عنوان برنامه‌ای تأثیرگذار یاد کرد و بیان داشت: این برنامه راجع به دخترانی است که قبلاً پوشش خوبی نداشتند و عده‌ای از آنها گرفتار فرقه‌های مختلفی هم شده بودند و حالا متحول شده‌اند. ساخت هر چه بیشتر این‌گونه برنامه‌های تأثیرگذار، پخش آنها در زمان‌های مناسب و پربیننده و اطلاع‌رسانی در باره آنها بسیار مؤثر است و موجب دیده شدن و افزایش مخاطب آنها می‌شود.

شکراللهی گفت: این برنامه جزو استثنائات است و زمان پخش‌اش مناسب نیست.

وی به تأثير کمرنگ الگوسازی حجاب اشاره کرد که وقتی صحبت از حجاب می‌شود حجاب حضرت زهرا(سلام الله عليها) و حضرت زینب(سلام الله عليها) و کسانی که در تاریخ مطرح‌اند عنوان می‌شوند. البته ما قبول داریم الگوی ما حضرت زهرا است، ولی در تاریخ شبهاتی وجود دارد که نوع حجاب از نظر آنها چگونه بوده است. اگر حجاب را به سمت تاریخ و الگوهای تاریخی ببریم در مقابل، الگوهای مطرح دیگر، نمود کمتری خواهند داشت و پررنگ نمی‌شوند. در عصر حاضر باید الگوسازی کنیم. در رسانه‌ها و فضاهای مجازی زنان موفق و با حجاب، کمتر مطرح و شناسانده می‌شوند. یک مورد تأثیرگذار در این باره نماهنگ خانم دکتر محجبه‌ای جراح زنان با شش فرزند بود. امثال اینها باید بیشتر دیده و شناخته شوند.

این محقق عرصه زنان اذعان کرد ما در این زمینه چندان الگوسازی نکرده‌ایم و کمتر زنان موفق در عرصه‌های مختلف زندگی را که چادری اند معرفی کرده‌ایم. از این لحاظ باید دست به قلم شویم، نماهنگ بسازیم و زنان موفق شناسایی شوند. بازتاب برنامه «ماه عسل» در باره سه خواهر ورزشکار در بین دانشجوها بسیار گسترده بود. یک برنامه دو ساعته این‌گونه تأثیر داشت، حالا اگر نظیر این برنامه‌ها در شناسایی و معرفی الگوها تداوم پیدا کنند بمراتب تأثیرات بیشتر و گسترده‌تری خواهند گذاشت. یکی از دغدغه‌هایم شناسایی و معرفی زنان محجبه موفق در عرصه‌های مختلف است و این کار را شروع می‌کنم.

محمد مهدی اسلامی با ضروری دانستن پاسخ اقناعی به این پرسش که چرا اجبار به حجاب در قوانین ضروری دانسته شده است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1376 تا سال 1384 قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را تصویب و 22 دستگاه را در این باره موظف کرد. طبق آن مصوبه این دستگاه‌ها موظفند هر شش ماه یک بار گزارش کار بدهند. مطالبات ما راجع به بخش‌های قهری این موضوع است، در حالی که بعضی از اقدامات در این زمینه پیشگیرانه است، مثل وزارت بازرگانی که وظیفه دارد با نظارت بر تولید و واردات پوشاک یا وزارت بهداشت با رعایت نکاتی در نهادهای درمانی‌اش.

مدیر مؤسسه مطبوعاتی شما خاطرنشان ساخت: به‌جای اینکه نوک پیکان را به سمت مردم بگیریم، از قوه قضائیه بخواهیم با دستگاه‌هایی که در این خصوص اهمال کرده‌اند برخورد کند. در مقطعی معاونت امر به معروف و نهی از منکر حزب مؤتلفه اسلامی با تک‌تک نهادها و دستگاه‌های موظف در باره مصوبه مزبور شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه و برخی از مکاتبات را رسانه‌ای کرد. همین آنها را مجبور به پاسخ‌گویی ساخت، ولی باز قضیه رها شد. می‌توانیم در سطح مطالبه اعضای شورای مرکزی حزب دستگاه‌های اجرائى را مجبور به پاسخ‌گویی و از باب نهی از منکر از آنها به قوه قضائیه شکایت حقوقی کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: حزب مؤتلفه اسلامی خیلی مواقع در انتقاد به عدم اجرای این قانون پیشرو بوده است. رسانه‌های ما با بازخوانی عملکرد نوع دستگاه‌های ترویجی و فرهنگی می‌توانند سوای شکایت به قوه قضائیه، اقداماتی را در زمینه اصلاح رفتار آنها با فشار رسانه به انجام رسانند.

یزدانی تصریح کرد: بخشی از قوانین ما حس تنفر، انزجار و حتی ترس را در جامعه گسترش می‌دهد. مثلاً زنان مجرمی که محکوم به اعدام اند تا لحظه‌ای که آنها را پای چوبه دار می‌برند چادر سرشان می‌کنند. یا خانمی که اصلاً اهل حجاب نبوده و به جرم دزدی و یا جرایم دیگر دستگیر شده است با چادر به دادگاه می‌آورند. این بی‌حرمتی به چادر است. باید این قوانین بازنگری و اصلاح شوند.

وی یادآور شد پوشش بازیگرها برای دختران نوجوان و جوان اهمیت زیادی دارد. بازیگری که احیاناً در فیلم یا برنامه زنجيره اى چادر سر می‌کند پشت دوربین و در عکس‌های منتشر شده با پوشش‌های اغلب بد و نامناسب ظاهر می‌شود که در واقع القاکننده نوعی تضاد و دوگانگی است. ضمن اینکه یک نوجوان هنوز به بلوغ فکری لازم برای تحلیل این وضعیت دوگانه نرسیده است. قبلاً افراد چندان نمی‌توانستند وارد زندگی خصوصی بازیگرها شوند، ولی به واسطه شبکه‌های مختلف اجتماعی همه چیز علنى است و نمی‌شود چیزی را پنهان کرد.

شکراللهی مطرح ساخت: وضع قوانین نامناسب موجب پررنگ شدن نفاق در جامعه می‌شود. خانمی را که مقید به حجاب نیست مجبور می‌کنیم در اداره‌ای که مشغول به کار است چادر سر کند. مثلاً در استخدام پرستارها آنها را ملزم می‌کنند در ورود و خروجشان چادر داشته باشند. در صورتی که خارج از محیط کار چادری نیست. این نفاق و دوگانگی است و انزجار ایجاد می‌کند. اجبار پوشش چادر در ادارات دولتی از جمله قوانینی است که موجب برداشت منفی از حجاب می‌شود.

صادق رخ‌فرد آغاز جنبش چهارشنبه‌های سفید را آزادی‌های پنهانى دانست و تأکید کرد: طرح‌های اینها جذاب است و برای عده‌ای مطلوب، بی‌حجاب بیرون آمدن هدف شده است : آن را هدف می‌گیرند و در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند. مثلاً با این بهانه که خودرو حریم خصوصی است و می‌توان در آن بی‌حجاب بود و به‌رغم مصوبه مجلس که جلوی این قضیه را گرفت تا حدودی آن را جا انداختند. روی هنجارشکنی‌ها در مدت سه چهار سال به‌قدری جولان دادند که به طرح اخیر رسید، اما در مقابل نیروهای انقلابی و متدین هیچ‌گونه واکنشی نشان ندادند.

وی به حرکت نمادین رضوی، تهیه‌کننده صدا و سیما اشاره کرد که دو دختر خردسالش را با حجاب بالا برد. عده‌ای پیشنهاد دادند در یک طرح نمادین دختران چهار پنج ساله را با حجاب بیرون ببریم. بحثم این نیست که این کار جواب می‌دهد یا نه، حرفم این است که هیچ برنامه‌ای در این باره ارائه نشد.

مدیرمسئول پايگاه خبری نمانیوز قلیل بودن تعداد ساختارشکنان و هنجارشکنان را یادآور شد که به دلیل فعالیت گسترده در فضای مجازی به چشم می‌آیند. ما هم در مقابل باید طرحی را علنى کنیم که در روز ده پانزده مورد از آنها در شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر شوند. تعداد اعضای آنها قابل قیاس با برخی از شبكه های ما نیست. طرح‌های ما همچون گشت ارشاد، حکومتی و دستور از بالا هستند. باید طرح‌هایی ارائه شوند که جنبش مردمی را شکل بدهند و به وسيله خود مردم پیاده شوند. برای مقابله با چنین جنبش‌هایی نخست باید آرمان‌های آنها را بشناسیم و تغییر دهیم. متأسفانه در این زمینه منفعلانه برخورد کردیم.

وی در خصوص برنامه «از لاک جیغ تا خدا» اظهار کرد: به‌رغم اینکه برنامه خوبی است، ولی فراگیر نيست و از آن استقبال نشده است و مردم باور نمی‌کنند که واقعاً آن شخص متحول شده باشد. این برنامه بین افراد کم‌حجاب و بی‌حجاب جا باز نکرده و استقبال بیشتر از جانب ارزشی‌هاست که مدافع حجاب اند و دغدغه حجاب را دارند.

یزدانی در این باره افزود «از لاک جیغ تا خدا» چندان همگانی نشد، شاید یکی از دلایلش عدم اطلاع‌رسانی خوب بود. برنامه بیشتر دخترانه است و فکر قوی پشتش نیست. تحول کسانی که برنامه درباره آنها ساخته شده از روی احساس است و بر مبنای دلایل منطقی و عقلانی نیست. این مجموعه تلویزیونی بنیه علمی و هنری چندانی ندارد.

رخ‌فرد اظهار کرد: مراکز فرهنگی ما نظیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سازمان تبلیغات اسلامی و … که بودجه‌های قابل توجهی برای تولید محصولات فرهنگی در اختیار دارند اقدامی برای تهیه و تولید محصولات فرهنگی مروج حجاب نمی‌کنند. باید بخشی از مطالبات در این باره باشد. الان در جمهوری اسلامی چه سريال تلویزیونی و فیلم سینمایی جذابی در باره ارزش‌های حجاب ساخته شده است که طرف مقابل را هم جذب کند که به تماشایش بنشیند؟ بیشتر روی نقاط مشترکی فیلم می‌سازند که استقبال شوند و دغدغه مسائل ارزشی همچون حجاب را ندارند.

یزدانی در خصوص جنبش چهارشنبه‌های سفید اشاره کرد؛ طرحی پیشنهاد شده بود که در مقابل این جنبش چهارشنبه‌های سفید ، تحت عنوان مبارزه با فساد اعم از مسئولین و گروههاى مختلف مردم در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و… مطرح شوند. یعنی در برابر چهارشنبه‌های سفید آنها با ترویج بی‌حجابی، این طرف طرح چهارشنبه‌های سفید مبارزه با فساد را راه بیندازند. به نظر من طرح‌ها بايد جذاب و مردمی باشند.

امانی به لزوم تحقیقات میدانی تأکید کرد و گفت: با وجودی که قصد دارند جمهوری بدون اسلام را ترویج دهند، اما باید دید برنامه‌های گام به گام آنها چیست. نخست باید بیماری را شناسایی کرد که مشکل از کجاست. متأسفانه همواره عقب‌تر از آنهايیم و به دنبال آنها کشیده می‌شویم و حرکات ما واکنشی در برابر کنش آنهاست. تاکنون نتوانسته‌ایم حرکت بازدارنده‌ای انجام دهیم. روزهای چهارشنبه به خانم‌های محجبه شاخه گلی برای تشویق آنها و به عنوان اقدامی در پاسخ به حرکت آنها داده می‌شود. سئوال اینجاست بودجه این گل‌ها از کجا تأمین می‌شوند.

در ادامه مدیر مؤسسه مطبوعاتی شما گفت: جنبش چهارشنبه‌های سفید گام اصلاحی است و قدم پیشروانه نیست، زیرا آزادی‌های پنهانى (یواشکی) با شکست مواجه شده است. زیرا هدف آنها کشف حجاب بود، ولی در اعتراض، به شال و روسری سفید رسیده‌اند که منع قانونی ندارد. ضمن اینکه حجاب سفید جذابیت‌های خودش را دارد و از قدیم در برخی شهرهای کشور رایج بوده است و از طرفی تهیه یک شال یا روسری سفید بودجه چندانی نمی‌خواهد.

محمد مهدی اسلامی تصریح کرد: در مقابل این طرح دشمن باید راه‌حل‌های عملیاتی ارائه بدهیم. مثلاً در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود چهارشنبه‌ها حضور زنان چادری در سطح کشور بیشتر شود و اگر کسی خریدی یا کاری دارد روز چهارشنبه را بدان اختصاص بدهد که بیرون بیاید و زنان چادری بیشتر به چشم بیایند. این حرکت‌ها اگرچه تا حدی مفید است اما کاملاً از موضع انفعال است. باید پاسخ ما تهاجمی باشد و چنانچه طرح مردمی پیش برود، بی نیاز از بودجه و تشریفات اداری، خود مردم از روی ذوق و سلیقه خودشان بدان دامن می‌زنند.

سید مصطفی میرسلیم گفت: از لحاظ ریشه‌ای این کار به 200 سال پیش برمی‌گردد و از کشورهای اروپایی شروع شده است. برخورد آنها با خانواده بود تا کاری کنند كه خانواده به عنوان یک کانون و بنیان اجتماعی اصالت نداشته باشد. در حال حاضر این الگو در کشورهای اروپایی و حتی شرقی موفق شده است. این طرح در امریکا هم با وجودی که جنبه‌های مذهبی در آنجا قوی‌تر از اروپاست توفیقاتی داشته است.

وی خاطرنشان ساخت: در ایران ما چون خانواده استحکام بیشتری دارد چنین جنبش‌هایی با مقاومت مواجه می‌شوند. به مناسبتی مثل پیروزی در انتخابات شور و هیجانی پدید می‌آید و تظاهری صورت می‌گیرد، ولی نمی‌تواند چندان عمیق جلو برود، اما فراموش نکنیم موج‌های ایجادشده اثر تخریبی‌اش را روی نسل جوان می‌گذارد.

رئیس شورای مرکزی حزب خبر از آغاز موج جدی‌ای داد و تصریح کرد: این موج حمله به صدا و سیما با هدف خارج ساختن رسانه ملی از حیّز انتفاع است.

وی از پیشنهاد تحقیق میدانی و شناخت آماری استقبال کرد، ولی افزود: باید دید این طرح را در چه قالبی می‌توان انجام داد. از طریق پایان‌نامه‌های دانشجویی کارشناسی ارشد و کمک گرفتن از استادان راهنمای متعهد در دانشگاه‌ها می‌توان چندین طرح در زمینه ناهنجاری‌های اجتماعی در طیف‌های گوناگون تعریف کرد و به اجرا گذاشت. بايد سراغ درد اجتماعی رفت؛ آن را شناخت، ریشه‌یابی کرد و برای آن راه‌حل یافت. در رشته‌های علوم انسانی باید خواهان و پیگیر این قضیه باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص تأکید کرد: باید انگیزه این امر را در استادان متعهد دانشگاه‌ه‌ها، بویژه رشته‌های علوم انسانی نظیر جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، هنر و… ایجاد کرد تا موضوعات پژوهش را در این باره تعریف کنند و از دانشجویان دغدغه‌مند بخواهند پای کار بیایند و این موضوع را از لحاظ میدانی بررسی و ریشه‌یابی کنند تا به شناخت هر چه بیشتر، قوی‌تر و عمیقی از قضیه برسند.

وی بیان داشت: خوشبختانه الان مبنای ما صفر و دستمان خالی نیست، بلکه اسناد زیادی در اختیارمان هست. این اسناد به دنبال مطرح ساختن موضوع شبیخون فرهنگی در سال 1368 با بيان حضرت آقا، تدوین شدند. یکی از آنها قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ حجاب و عفاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به‌رغم گذشت دوازده سال هنوز اجرا نشده است. سند مهم دیگر سیاست‌های فرهنگی است. اسناد تدوین شده ، اجرا نشده یا در بدو اجرا متوقف مانده‌اند.

سید مصطفی میرسلیم تصریح کرد: می‌توانیم در حزب مدعی چرایی اجرا نشدن یا متوقف شدن آنها باشیم و دستگاه‌های موظف را زیر سئوال ببریم که چرا اجرا نکرده‌اند. این امر از موضع نظارت عمومی اهمیت دارد. همچنین می‌توانیم از حوزه‌های علمیه به عنوان جایگاه مهم و تأثیرگذار و انجمن‌های مردم‌نهاد که انگیزه این کار را دارند مثل جامعه اسلامی دانشگاهیان متشکل از استادان دانشگاه و انجمن‌های فرهنگی انگیزه‌مند بخواهیم این مطالبه را مطرح کنند که علت اجرایی نشدن یا عدم اجرای کامل اسناد به این مهمی و ضعف در اجرا چیست.

وی اظهار کرد در حزب می‌توانیم از طریق معاونت آن را پیگیری و حتی آن را سیاسی کنیم، چون یکی از کارهای حزب زیر سئوال بردن است. این عدم اجرا یا اجرای ناقص ضعف و اشکال در کار است و حزب می‌تواند اجرای کامل آن را به‌طور جدی مطالبه کند و حتی با دادن بیانیه مسئله را پیش برد.

یزدانی اشاره کرد: هر سال وزارت کشور گزارشی از سازمان‌ها می‌خواهد. تلاشم این است که با توجه به دغدغه و مسئولیتم در مناسبت‌های مختلف در طول سال مثل روز زن، دهه فجر و… حداقل یک برنامه راجع به حجاب و عفاف برای کارمندانمان بگذاریم. منتهی گزارش‌هایی که بخش‌ها و معاونت‌های مختلف می‌دهند صوری و از سر باز کنی است و تأثیری ندارند. پیگیری در این باره هم خیلی مهم است.

میرسلیم ضمن تأیید گفته‌های یزدانی عنوان ساخت یکی از مواردی که در طرح‌های آسیب‌شناسانه می‌توان با آنها برخورد کرد تشخیص هدف‌گذاری‌‌ها و ابزارهای دشمن است. همچنین روی این مسئله که اینها در خارج از کشور طراحی و پشتیبانی می‌شوند کار و بررسی شود.

وی ضعف عملکرد آموزش و پرورش را یکی از ریشه‌های بروز چنین ناهنجاری‌های اجتماعی دانست و افزود متأسفانه در آموزش و پرورش افراط و تفرط زیاد داشته ایم. افراط از این نظر که در دبستان‌های دخترانه بچه‌هایی را که هنوز مکلف نشده‌اند وادار کردیم با مقنعه سر درس بنشینند. در حالی که معلمشان هم یک خانم محجبه است. باید به دانش‌آموزان تفهیم شود حجاب برای مصونیت است. از طرفی بچه‌ها می‌بینند در محیطی که همه زن اند چرا باید حجاب را رعایت کنند و همین باعث می‌شود به محض خروج از مدرسه مقنعه‌ها را در آورند. در حالی که باید برعکس باشد و در مدرسه نیازی به حجاب نباشد و بیرون از محیط مدرسه باید حجاب را حفظ کنند تا مصون بمانند.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص تفریط گفت: ما اصلاً به محتوای حجاب نپرداخته‌ایم. در آموزش‌های ما اصالت عفت جایگاه بایسته و شایسته‌اش را ندارد. از نظر اعتقادی این قضیه را رها کرده‌ایم. در حالی که موضوع بسیار مهمی است.

وی در تبیین جايگاه آموزش و پرورش، زلاندنو را مثال زد و بیان داشت: در آنجا خانواده مفهومی ندارد و پدر مادر جایگاهی ندارند. زن و مرد مدتی با هم اند و چنانچه فرزندی متولد شود، خود دولت می‌داند نمی‌تواند روی خانواده حساب کند و پدران و مادران تربیت‌کننده فرزندان نیستند، از این‌رو اهتمام جدی به آموزش بچه‌ها از پیش‌دبستانی دارد. دولت بهترین، شریف‌ترین و بزرگوارترین افراد را به عنوان مربیان، آموزگاران و معلمان انتخاب می‌کند و حقوق مکفی به آنان می‌پردازد. اینها القاکننده ارزش‌ها به بچه‌هايند.

سید مصطفی میرسلیم در ادامه عنوان کرد: در این کشور سخت‌گیری و دقت بسیاری در امر آموزش و پرورش می‌شود و خودشان اذعان دارند اگر چنین نباشد جامعه از هم می‌پاشد. محترم شمردن قانون، رعایت نظم و… به آموزش‌هایی برمی‌گردد که بچه‌ها در مدارس دریافت کرده‌اند. تربیت بسیار مهم است و این یکی از نقاط ضعف ما در جمهوری اسلامی است. لازم است برای آن چاره‌جویی كنيم تا در این زمینه راهی باز شود.

وی اشاره کرد: به بهانه سند 2030 می‌توان دقیق‌تر وارد موضوع آموزش و پرورش شد. البته این سند جامع و 90 درصد آن اقتصادی است و 10 درصد آن جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد. می‌توان بخش فرهنگی آن را استخراج و برنامه‌های آنها را در این خصوص شناسایی کرد. ضمن اینکه از طرفی بايد ضعف‌های موجود را در آموزش و پرورش کشورمان در بیاوریم و افشا و به عنوان مطالبه مهم مطرح کنیم. ادامه روندی که در آموزش و پرورش داریم قطعاً ما را به بن‌بست خواهد رساند. آنچه که در جوان 20 ساله امروز می‌بینیم حاصل کاری است که 20 سال گذشته در آموزش و پرورش صورت نگرفته است.

عضو اسبق شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: آموزش و پرورش اهمیت بنیادین دارد و اگر این بخش به‌ صورت ریشه‌ای اصلاح نشود، نه‌تنها امیدی نداشته باشیم تحولی در جامعه رخ بدهد، بلکه جامعه در جهت بحران خواهد بود. با افراط و تفریط‌هایی که در آموزش و پرورش کرده‌ایم امیدی نیست با آن بتوانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و تأکید کرد سند خوبی است و باید اجرای این سند و چرایی عدم اجرای آن را پیگیری و مطالبه کرد. علاوه بر آن سند سیاست کلی هم داریم که همه اینها ده سال است راکد مانده‌اند. باید مسئولان را در این باره زیر سئوال ببریم و وارد صحنه شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: لازم است از نظر اعتقادی به حجاب و عفاف بپردازیم. قبل از اسلام این مقوله مطرح نبوده است. پس از اسلام پیامبر اکرم(صلى الله عليه و آله) وارد این صحنه شده و موضوع حجاب را مطرح کرده است. سئوال اول اینکه قرآن چگونه به موضوع حجاب و عفاف پرداخته است. پشتوانه مطالعاتی هم در این باره داریم، ولی بهتر است با دید جدید و به‌روز وارد قضیه شویم. با تحقیق در این باره کشف خواهیم کرد خداوند چگونه جامعه دوران جاهلیت و سیاهی را که پیغمبر اكرم با آن مواجه بود با آیات الهی و نورانیت وحی هدایت کرد.

وی اظهار داشت: می‌توان الگوی قدم به قدمی را که آیات وحی برای هدایت ما به حجاب دنبال کرده است در آورد و به کار گرفت. سپس به مطالعه و بررسی عملکرد و روشی پرداخت که پیغمبر اكرم به عنوان اسوه حسنه و الگوی بهینه با اجرای آن توانست حجاب را در خانواده خودش، بین زنان مسلمان و جامعه جا اندازد. باید اینها را بشناسیم. خوب است که تفکر داشته باشیم، ولی تفکر باید بر مبنای شناخت باشد. برنامه‌ها و طرح‌های من در آوردی فایده‌ای ندارند و ما را به جایی نمی‌رسانند.

وزیر اسبق ارشاد یادآورشد: جامعه جاهلیت بدتر از جامعه امروز ما بوده است و پیامبر کاری بهتر از آنچه ما بدان رسیده‌ایم انجام داده است. باید جست‌وجو کنیم و دریابیم روش‌او چه بوده است. اهل‌بیت(عليهم السلام) چه کار کردند؛ چه شیوه‌ای داشتند، چه برنامه‌ای را اتخاذ کردند و چگونه برنامه‌هایشان را پیش بردند. تاریخ 1400 ساله اسلام نشان می‌دهد آنها هم موانع و مشکلاتی داشتند. باید اینها را استخراج و به عنوان روش کار استفاده کنیم. نباید اینها را نادیده گرفت. مطمئناً از اینها آموزش‌های خوبی به دست خواهد آمد.

سید مصطفی میرسلیم ضمن تأیید الگوسازی، آن را بسیار مهم دانست و افزود الگوسازی باید متناسب با دوران ما انجام بگیرد. باید بدانیم گروه‌های مرجع ما علما، سیاستمداران، دانشمندان و امثال اینها نیستند، بلکه بازیگرها و ورزشکارهايند. در ارائه الگو چند هنرمند مسلمان و متعهد داریم؟ آیا در حوزه‌های علمیه هنر آموزش داده می‌شود؟ باید در جامعه مدرسین صحبت و به این امر تأکید کرد؛ هنرمندان مهم‌ترین تأثیر را بر جامعه می‌گذارند و با توجه به اهمیت موضوع می‌خواهید برای هنر اسلامی چه کار کنید تا از درون آن آموزش آوازه‌خوان، سرودخوان، فیلمساز و… متعهد اسلامی در بیاید. اینها اقتضای جامعه امروز است و نمی‌شود نادیده گرفت.

وی اذعان کرد: برای ساخت یک فیلم در موضوعات مورد نظرمان باید سراغ فیلمسازهایی برویم که اصلاً آموزش اسلامی ندیده‌اند و شناخت ندارند. هنرمندان متعهد و متدین در فضای کنونی ما غایبند و حوزه در این زمینه کم‌کار است. در دانشگاه هم می‌توان این کارها را انجام داد. ما استادان و دانشجویان متعهد حتی در رشته‌های هنر داریم، ولی در اقلیت‌اند. لذا باید سراغ الگوسازی برویم تا ببینیم چگونه می‌توانیم با طی کردن مدارج نظیر آموزش، حضور در صحنه، فعالیت تولیدی و کار ارزشمند و خوب هنری از گروه‌های مرجع استفاده کنیم. متأسفانه نمونه کارهای با ارزش و با کیفیت هنری در این عرصه کم است.

رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی مطرح ساخت: وقتی نوجوانان و جوانان در پوشش از بازیگران الگو می‌گیرند با شناسایی و ارائه هنرمندان و ورزشکاران متعهد می‌توان این الگوبرداری را در مسیر صحیح قرار داد. هنرمندان و ورزشکاران متعهد و دلسوز قلیلی داریم که می‌توانیم از آنها به عنوان هسته‌هایی برای تأسيس تشکل‌هایی استفاده کنیم که ریشه‌شان تعهدشان باشد و از درون آنها الگوهای زیبا، خوب و ارزنده‌ای ارائه بدهیم.

وی مؤکداً گفت: برای هنر متعهد سازمان‌دهی جدی ضرورت دارد. درمان و چاره بسیاری از دردها، گرفتاری‌ها و مشکلات اجتماعی با هنر ممکن است. گاهی یک فیلم خوب درد و مشکلی را ب‌خوبی حل می‌کند. یا یک سرود و ترانه خوب با جذابیت بی‌نظیرش اثر مثبتی بر جامعه می‌گذارد.

سید مصطفی میرسلیم با بیان خاطره‌ای از سفر با مقام معظم رهبری به کره‌شمالی اظهار کرد: ضمن استقبال خوبی که از ما به عمل آمد در تالار عمومی آنها ـ که گنجایش تعداد كثيرى از حضار اعم از هنرمندان و تماشاگران را داشت ـ 5 هزار هنرمند کره‌ای با لباس‌های یکدست و منظم سرود «ای شهید» را به زبان فارسی و بدون اشکال اجرا کردند. واقعاً جای تحسین داشت، کسانی که حتی یک کلمه فارسی بلد نبودند این همه زحمت کشیدند و یک کار جمعی و هنری را به این زیبایی به نمایش گذاشتند.

وی تصریح کرد: علت تأکید بر کارهای هنری اثرگذاری آن است، بویژه جوانان که حساسیت بیشتری به مسائل هنری دارند. دیگران دارند کار می‌کنند و اثر منفی‌شان را می‌گذارند. ما هم می‌توانیم کار کنیم و آثار مثبت داشته باشیم، ولی تولیداتمان در این زمینه ضعیف است. اشکال هم از خود ماست، اگر فرزند ما تمایل به تحصیل در یکی از رشته‌های پزشکی و مهندسی داشته باشد او را تشویق و از این تصمیم استقبال می‌کنیم، ولی اگر بخواهد رشته هنر بخواند به سرش فرياد می‌زنیم و سرزنش‌اش می‌کنیم که نااهل هستی!

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان ساخت: باید برعکس باشد و مشوق فرزندانمان برای ورود به رشته‌های هنر باشیم تا پایگاه‌های هنر و هنرمندان متعهد را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند و کار را به دست بگیرند و اقدام کنند، وگرنه عرصه به دست هنرمندانی می‌افتد که با تولیداتشان اثر منفی بر ذهن جوانان می‌گذارند و نتیجه‌اش همین می‌شود که الان شاهد آنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: بنابراین در اینجا باید حرکت مهمی را انجام بدهیم. نباید انفعالی کار کرد، بلکه لازم است فعالانه پای کار آمد. موضع‌گیری، حضور در صحنه و مطالبه حزب و فعالیت‌های ریشه‌ای در این قضیه حائز اهمیت است.

یزدانی خاطرنشان ساخت با توجه به اقبال نوجوانان و جوانان به بازیگران، ورزشکاران و خواننده‌ها و پیگیری اخبارشان از طریق شبکه‌های مختلف اجتماعی نظیر اینستاگرام طبق فرمایش حضرت آقا لزوم جذب این‌گونه افراد به جبهه نیروهای انقلابی و متدین بسیار مهم و ضروری است.

امانی اشاره کرد: علاوه بر بحث هنر غفلت از حوزه ادبیات و داستان‌نویسی و خالی کردن میدان هم ضربات و آسیب‌های ریشه‌ای را به پیکره فرهنگ کشور وارد می‌‌سازد.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/czaIH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *