روش های منسوخ شده تولید با کمک دولت جایگزین شود

میرسلیم گفت: روی تولید و بهبود کیفیت باید کار شود. بسیاری از روش های قدیمی تولید منسوخ شده و باید جایگزین شود

سید مصطفی میرسلیم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: به نظر من دلیل اهتمام رهبری به موضوع اشتغال مولد و تولید ملی بسیار روشن است. بیکاری غیر از آثار منفی اقتصادی، منشا بسیاری از مسایل اجتماعی و مصیبت های فرهنگی و مشکلات امنیتی است.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد : نباید با موضوع بیکاری و ایجاد اشتعال به عنوان یک موضوع مقطعی و یا موردی برخورد کرد و یا از آن به عنوان ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کنیم و باید در نظر داشته باشیم که با توجه به آمار افراد بیکار این موضوع دایمی است و باید همواره مورد توجه باشد.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در این باره اولین کار این است که نظام جامع اطلاعات بازار کار ایجاد شود و معلوم شود در کجا و چرا بنگاه های تولیدی و خدماتی ورشکسته ، تعطیل یا راکد شده اند؛ همچنین زمینه های مختلف اشتغال در استان های کشور با توجه به مزیتی که هر کدام دارند یا اولویتی که بنا به دلایل آمایشی برای آنها قایل هستیم و نیز جمعیت آماده به کار در شهرستان های مختلف آن استان مشخص گردد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که اگر این اطلاعات جامع فراهم شود ، آیا تمام مشکلات موجود در زمینه اشتغال قابل حل خواهد بود ؟ گفت: برای حل مسایل ابتدا باید ابعاد آن را شناخت؛ گردآوری اطلاعات از اولین قدم ها است ولی تمام کار نیست! حسن آن این است که می فهمیم به کجا باید بیشتر اهمیت داد و از کجا و چگونه باید شروع کرد.

وی ادامه داد: کارهای مؤثر و پایدار حتما باید مبانی علمی داشته باشد. اما در کوتاه مدت باید مانع گسترش موج بیکاری شد و این هم نیازمند توجه به مشکلات عاجل بنگاه های اقتصادی است که استمداد طلبیده اند تا نابود نشوند.

میرسلیم خاطر نشان کرد، با ارزیابی سریع مشکلات آنها و پرداخت بخشی از مطالباتشان و یا تامین مالی و اعطای وام به شرط تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت باید نجاتشان داد؛ حتی آنهایی که تعطیل شده با همین روش قابل بازگشایی اند و نیروی بیکار شده را به کار بازگرداند.

وی گفت: هزاران کارگاه کوچک و متوسط در این شرایط قرار دارند و مبلغ 15 هزار میلیارد تومانی که دولت اخیرا به این امر اختصاص داده هر چند دیر است ولی بهتر از هیچ و لازم است حتما باید با برنامه و ارزیابی دقیق افزایش یابد چرا که اینها موجب می شود روحیه یاس از بازار کار رخت بربندد.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: امروزه رغبت مردم به تولیدات داخلی به دلایل گوناگون مانند کیفیت و قیمت کاهش پیدا کرده است. تولید کنندگان ما باید در مورد کیفیت جدی باشند. ما نمی توانیم به هر قیمتی از کالای داخلی نامرغوب به ضرر مصرف کنندگان پشتیبانی کنیم؛ آنها باید ابتدا چگونگی بهبود کیفیت را یاد بگیرند؛ اهمیت آموزش کارآمدی و مهارت را نباید نادیده گرفت.

وی ادامه داد: دولت با آموزش های فنی و حرفه ای کمک شایانی می تواند در این باره انجام دهد. این کار را نباید به تاخیر انداخت . در مورد قیمت هم اگر ارزانی کالای مشابه وارداتی به دلیل بازارشکنی است باید فورا آن نوع واردات را ممنوع کرد و اگر به قاچاق برمی گردد، خط قاچاق را باید قاطعانه کور کرد ؛ مماشات با عوامل قاچاق امروز به منزله خیانت به تولید داخل و به اشتغال جوانان است.

این فعال سیاسی اصولگرا با یادآوری این که برنامه ریزی هایی هم برای تولید و اشتغال صورت گرفته ولی کافی نیست، گفت: روی تولید و بهبود کیفیت باید کار شود. بسیاری از روش های قدیمی تولید منسوخ شده و باید جایگزین شود؛ دستگاه هایی بعضا به کار گرفته می شود که از رده خارج است و باید تغییر یابد و در مواردی نیز از دستگاه های موجود به نحو احسن استفاده نمی شود؛ مواردی هم مشاهده شده که کارکنان روحیه مناسبی ندارند و کار مفیدشان ضعیف است. اینها از جمله مسایلی است که به کاهش بهره وری می انجامد و مدیریت شایسته و صحیح باید نسبت به آنها اهتمام ورزد.

وی در ادامه گفت: برای پیشرفت ضروری است که در برخی موارد مبادلاتی با کارخانه های مشابه و موفق خارجی داشته باشیم. ما اگر بخواهیم به خود مغرور باشیم و همه کارها را از صفر شروع کنیم ممکن است با هوش و درایتی که داریم در نهایت موفق شویم ولی قطعا زمان را از دست می دهیم. در این جا استفاده از تجربیات دیگران راه میان بر و ارزنده ای است که باید در همه قراردادهای صنعتگران ما با همتایان خارجی شان منظور شود.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه به قوانین کسب و کار در کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع برمی گردد به آنچه ما از آن تحت عنوان محیط کسب و کار یاد می کنیم. سیاست ها و قوانین و مقررات بویژه درباره مالیات و تامین اجتماعی، محیط سیاسی و شرایط فرهنگی و نحوه رسیدگی به موارد قضایی، چگونگی پشتیبانی از کارگر و بخش تعاونی و خصوصی و ثبات سیاست های پولی و ارزی و تجاری همه نیازمند تجدید نظر و اصلاح می باشند به گونه ای که در نهایت اشتغال اصالت پیدا کند.

میرسلیم گفت: بعضی از این اصلاحات فوریت دارد. در مواردی هم قوانین موجود درست اجرا نشده یا ناقص اجرا شده اند. مانند قانون هدفمندی یارانه ها که در آن برای پشتیبانی از تولید در بخش تعاونی و خصوصی و اشتغال مولد سهمی منظور شده بود ولی متاسفانه دولت ها عنایت لازم را به آن نکردند و از این لحاظ هم فرصت از دست رفت و هم خسارت وارد آمد. درآمدهای قانون هدفمندی یارانه ها بیشتر صرف هدف رأی آوری در انتخابات تا پشتیبانی از اشتغال جوانان شد.

وی در ادامه افزود: برای شکوفایی کار و رونق تولید باید از جوانان به خصوص نخبگان و مبتکران حمایت شده و موجبات رشد آنان را فراهم کرد و به مرحله تولید تجاری رساند و این از وظایف دولت می باشد و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز می تواند وظایفی در این ارتباط بر عهده بگیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: باید اعتبارات لازم برای پشتیبانی در بودجه دولت منظور شود تا فاصله ای که بین اندیشه و ابتکار اولیه و نمونه سازی و بالاخره تولید تجاری وجود دارد ، پر شود و جوانان مبتکر به آینده خود امیدوار شوند و بعدها خود به صورت قطب های کارآفرینی درآیند.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/VPMEY

1 نظر

  1. کامران علیپور

    اردیبهشت 9, 1396 در 8:08 ب.ظ

    بسم الله الرحمن الرحیم .سلام به سیدمصطفی میرسلیم وهم پیمانش.انشاء به این دوپیشنهاد من جناب آقای سیدمصطفی میرسلیم گوش دهدواجراکند.این دو پیشنهادباعث خواهدشدکه آرای بسیاری ازمردم رابه خودجلب کندولی امیدوارم به خاطرخلوص نیت این کارانجام شودنه جلب رای/درضمن مزایای این طرح به کل ایران اثردارد/باحساب خودپایتخت استان تهران دارای ۳۸شهرمی باشدبه جای اینکه یک استاندار ۳۸شهررااداره کند پنج استاندار اداره کندیعنی چهارشهرازاستان تهران تبدیل شودبه استان شودومستقل ازاستان تهران باشدوبه این طریق به مرکزی،شمالی
    جنوبی،شرقی،غربی،تقسیم شودوهریک نام مستقل به خودگیرد این کاردرکنترل جمعیت تهران موثراست وهم اینکه مدیریت تهران آسان ترخواهدشدومعمولا تهران ۳۰نفرنماینده مجلس داردکه بسیاری ازآنان شناخته شده نیست ونفرات آخر قدرت اجتماعی کمتری برخوردداراست
    ارتباط هریک ازاین استان های تازه باسایراستانهای همجوار قوی ترخواهدشد
    دومین پیشنهادمن این است وقتی استاندار باعث نارضایتی مردم استان می شود باعث نارضایتی مردم آن استان از ریاست جمهورمیشود اگراستاندارراخودمردم انتخاب کنند عمل استاندار به خوداوست نه به رئیس جمهور. /انتخاب استاندارتوسط مردم چندمزیت دارد وچون من وقت کافی ندارم ازذکرآن پرهیزمیکنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *