دعوت حزب موتلفه اسلامی گلستان از سید مصطفی میرسیلم

سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی خبری با خبرنگاران در استان گلستان با بیان اینکه ما طی 39 پس از انقلاب اسلامی تجربیات ارزشمندی را در زمینه مردم سالاری دینی بدست آورده‌ایم، اظهار کرد: یک حقیقت برای ما در حزب موتلفه اسلامی روشن شده است که مدیریت مردم سالاری دینی بدون اتکا به تشکیلات حزبی منسجمی که مسئولیت پذیر باشد به کمال خود نائل نمی‌شود.

 

وی افزود: بنابراین موتلفه اسلامی برای سال 1396 تصمیم گرفته است که جهت چاره جویی درخصوص مسائلی که به اداره کشور برمی‌گردد و جامعه به آنها مبتلا شده است، با استفاده از اندوخته های مختلفی که در زمینه های برنامه‌ریزی، سازماندهی و نیروی انسانی متعهد دارد وارد صحنه انتخابات شود و بتواند از عهده حل مشکلات موجود کشور بربیاید.

میرسلیم ضمن برشمردن مسائل و معضلات موجود در کشور گفت: دسته اول این مشکلات به موضوعات معیشتی مردم بازمی‌گردد. ما باید بخاطر از دست دادن فرصت های بسیار خوبی که در سال های گذشته برای حل معضلات اقتصادی مردم از دست دادیم اظهار تاسف کنیم.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تنظیم، تدوین و ابلاغ چشم انداز 1404 تاکید کرد: سند چشم انداز 20 ساله مجموعه‌ای از اهداف قابل دسترسی، بدون خیال پردازی بود. این سند کاملا واقع گرایانه، برمبنای امکانات موجود، مناسبات با کشورهای دوست و براساس روندهایی که در گذشته طی شده بود مورد تدوین قرار گرفت.

میرسلیم خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول 12 سال گذشته اهتمام لازم در راستای اهداف چشم انداز منظور نشد و اقداماتی هم که انجام گرفته تقریبا در جهت عکس روندی بود که باید به تحقق افق 1404 منجر می‌شد. بنابراین رسیدن به اهداف این سند با توجه به عملکرد 12 سال اخیر بسیار مشکل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فرصت های از دست رفته در حوزه نفت، اظهار کرد: در بخش نفت پیش‎بینی شده بود برای مشتری‎های دنیا تنوع ایجاد شود ضمن آنکه اطمینان پیدا ‎کنیم مبالغ حاصل از فروش نفت بصورت مستقیم در اختیار خودمان قرار بگیرد تا بتوانیم درخصوص چگونگی استفاده از آن تصمیم‌گیری کرده و بخش مهمی از آن را نیز در صندوق توسعه ملی ذخیره کنیم؛ اما متاسفانه امروز صندوق توسعه ملی در وضعیت خوبی قرار ندارد.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین با بیان اینکه امروز مبالغ قابل توجهی از فروش نفت در اختیارمان قرار ندارد و در بانک‎های خارجی نگهداری می‎شود، تصریح کرد: برخی از فعالین اقتصادی خارجی از روی ترحم به ما می‌گویند که اجازه بدهیم ما با سرمایه اندوخته شده شما در بانک‌ها کار کنیم تا از بین نرود؛ این پیشنهادها در سال های اخیر مطرح شده که نشان دهنده وضعیت ناهنجاری است که سرمایه های ما در خارج از کشور پیدا کرده است.

میرسلیم گفت: ما در افق چشم‎انداز پیش‎بینی کرده‌ بودیم که خود را از وابستگی به نفت برهانیم و ادعا هم این است که تاحدود زیادی این وابستگی کم شده است اما اگر به فعالیت همای عمرانی چند سال گذشته نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که این کاهش وابستگی به نفت، که عمدتا ناشی از کاهش درآمد بوده است، اصلا نمی‌توانسته به سرمایه هایی تبدیل شود که بتواند زیرساخت های لازم برای آینده کشور را فراهم کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دولت فعلی فکر می‎کرد خیلی سریع بتواند به فروش نفت بپردازد و روندی که قبل از تصویب و ابلاغ سیاست‎های اقتصاد مقاومتی وجود داشت را ادامه دهد. در واقع ادامه این روند خلاف اهداف و سیاست‎هایی است که در سند چشم‎انداز منظور شده و هیچ تناسبی هم با اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی با بیان اینکه نباید از نفت تنها بعنوان یک سوخت استفاده شود، گفت: نفت برای ما یک کالای اولیه ای است که هم قابلیت فروش مستقیم بعنوان مواد خام را دارد، هم می‌تواند به کالاهای واسطه‌ای تبدیل شود و هم قابلیت این را دارد که به محصولات بادوام در حوزه نیازهای داخلی و صادرات منتهی شود. امروز گاز طبیعی هم همان سرنوشت نفت را برای ما دارد یعنی دولت صرفا اقدام به خام فروشی می‌کند که البته تلاش‌های خوبی هم تاکنون در این زمینه صورت گرفته است.

میرسلیم با بیان اینکه تلاش‌های انجام شده در تولید کالاهای واسطه‌ای در حوزه پتروشیمی که می‌تواند به ساخت محصولات بادوام در بخش های صنعتی و ساختمانی منجر شود بسیار ضعیف بوده است، اظهار کرد: اگر ما در طول 4 سال گذشته مقدمات انجام این مهم را فراهم می‌کردیم زمینه های بسیار خوبی برای اشتغال در کشور مهیا می‌شد.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: امروز کشور نیازمند ایجاد سالانه 800 هزار شغل برای جوانان است اما بدلیل اینکه از امکانات به شکل مناسبی استفاده نکردیم، بنابراین نمی‌توانیم پاسخگوی نیز جوانان آماده بکار در حوزه تامین شغل باشیم. امروز ایران دارای مزایای متعددی در بخش برخورداری از مخازن نفت و گاز بوده و در این زمینه حائز رتبه اول و دوم در دنیاست؛ دارد ما نمی‎توانیم از این مزیت استفاده نکنیم اما چگونه استفاده کردن آن هم مهم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با بررسی‎هایی که در چارچوب نظارت های مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دادیم، متوجه شدیم که متاسفانه زمینه‎های لازم برای شکوفایی اقتصادی و اشتغال انجام نگرفته و فرصت های بسیاری از دست رفته است.

میرسلیم با اشاره به اینکه در بخش‎های مختلف دیگر نیز فرصت‎های از دست رفته زیادی داریم، اظهار کرد: موضوع آب، یکی از نکات مهم در کشور است. این درست نیست که بعد از گذشت 3 سال و نیم تازه مسئولان ما متوجه شوند که در بخش آب با بحران مواجه هستیم، درحالی که این مساله موضوع پنهانی نبوده است بلکه سال های متمادی می‌گذرد و همه نسبت به وجود این بحران اشراف لازم را دارند. متاسفانه بهره‎برداری آب در کشور بدون برنامه است.

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد آب در کشاورزی بدون برنامه مصرف می‌شود، گفت: اگر بخواهیم قیمت واقعی آب را حساب کنیم، خواهیم دید که قیمت عرضه بسیار کمتر از قیمت تمام شده آن است. باید اذعان کنیم که مخازن زیرزمینی و سفره های آب در کشور تاراج شده و با سوء مدیریتی که در مخازن آب صورت گرفته است، معلوم نیست چگونه باید جواب آیندگان را بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بین بردن سرمایه‎های ملی را خطایی بزرگ خواند و افزود: منابع طبیعی، آب، خاک و جنگل باید به درستی مدیریت شود اما این منابع سرنوشت غمباری پیدا کرده اند. جنگل‎های شمال کشور دیگر سبز نیست بلکه بوته است. جنگل‎ها و درختان به تاراج رفته اند و تنها یک دهم آنها باقی مانده اند. این جنگل ها می‌توانست منبع درآمد پایدار به نام طلای سبز باشد.

میرسلیم تاکید کرد: نباید درخصوص مساله جنگل‌ها تنها سه تا چهار ماه منتهی به ایام انتخابات تدبیر کنیم و فقط شعار آن را بدهیم، بلکه لازم است در طولانی مدت به فکر منابع ملی و طبیعی باشیم. متاسفانه برخی از این منابع دیگر قابلیت احیا شدن را ندارد.

وی با اشاره به فرصت‎های از دست رفته در بخش نیروی انسانی اظهار کرد: این برای ما افتخار بحساب نمی‌آید که سالی چند صد جوان که با ارزان‎ترین هزینه در داخل کشور مشغول تحصیل می‌شوند را به خارج از کشور بفرستیم تا فایده‎شان به کسانی برسد که یا رقیب ما و یا دشمن ما هستند. امروز تعداد جوانان با استعداد ایرانی که به آمریکا، کانادا و اروپا مهاجرت می‎کنند کم نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته ما نمی‎گوییم جوانان حق ندارند به خارج از کشور سفر کنند، اما جای سوال است که آیا ما برای ساختن کشورمان نیاز به جوانان نداریم؟ اگر ما تمام نیروی انسانی کشور را نیز برای تحقق اهداف چشم انداز بکار ببندیم، باز هم با کمبود مواجهیم. از طرفی امروز ایران بازار کار خوبی برای برادران افغانی ما شده است؛ اصلا یک افغانی بیکار هم در کشور وجود ندارد.

میرسلیم با اشاره به اینکه زمینه های شغلی بسیاری در کشور ما در سطوح مختلف وجود دارد، اظهار کرد: امروز مدیریت مناسبی وجود ندارد تا افراد متخصص و توانمند به کار گرفته شوند. البته از طرفی قابلیت بسیار خوب و امیدبخشی در زمینه سرمایه‎های انسانی وجود دارد.

وی در ادامه ایران را دارای یکی از پیشرفته‎ترین قانون‎های اساسی دنیا دانست و گفت: قانون اساسی ما بلحاظ آرمانخواهی بسیار مترقی است. از سوی دیگر ما از نظر سیاستگذاری چیزی کم نداریم و مقام معظم رهبری در طول 20 سال گذشته بیش از 1300 بند سیاست کلی برای چاره‎جویی مسائل کشور، رسیدن به پیشرفت و دستیابی به رفاه مردم تنظیم و ابلاغ کرده اند. خیلی از قوانین مصوبی در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که دستاوردهای خوبی را می‌تواند برای ما فراهم کند اما اصلا اجرا نشده است. عدم اجرای قانون و سیاست های کلی به معنای از دست رفتن فرصت است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: موتلفه اسلامی با رنج بردن از مشاهده بسیاری از ناهنجاری‎های اجتماعی و اقتصادی که منجر به اشکال مختلف فساد در ایران شده و اصلا برازنده جمهوری اسلامی نیست، وارد صحنه شده است تا به مردم بگوید برای نجات کشور راه حل های بسیاری وجود دارد.

میرسلیم با بیان اینکه برای نجات کشور و رسیدن به پیشرفت و چاره‎جویی از مشکلات، تدبیر، سیاست و نیروی متخصص باهمت وجود دارد، گفت: ما یک مدیریت عدالت‎محور و دانش بنیان نیاز داریم. دانش‎بنیان بودن بدون عدالت‎محوری باعث افزایش اختلاف و تبعیض اجتماعی می‎شود.

وی فاصله زیاد طبقات اجتماعی از یکدیگر را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد: اختلاف فاحش طبقات مختلف اجتماعی با آرمان‎های اسلامی و اعتقادات دینی ما سازگار نیست. ما نمی‎توانیم هر راهی که در دنیا مرسوم است اتخاذ کنیم. راه حل های ما باید از لحاظ اعتقادی مقبول و از نظر علمی محکم و همچنین عدالت محور باشد. ما از سرنوشت طبقات محروم و مستضعف که تعدادشان در سال‎های اخیر افزایش یافته است نمی‎توانیم غافل شویم و نمی‌توانیم نگران نباشیم بلکه باید در این راستا چاره‎جویی کرده تا به جایگاهی در شأن نظام اسلامی برسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابراز نارضایتی مردم در عدم بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گفت: دولت‎ها باید در خدمت مردم باشند و بگویند چه تدبیری برای رفع مشکلات جامعه اندیشده‌اند و تدابیر خود را چگونه اجرا کرده اند. دولت‌ها باید بگویند چگونه به مردم حق داده‌اند که بر رفتار و اعمال آنها نظارت کنند و ایراداتشان را بگویند؛ متاسفانه این مهم تاکنون انجام نگرفته و این وضعیت به سرمایه‎های عمومی کشور لطمه وارد کرده است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید ریشه‎های مفاسد در کشور خشکانده شود، افزود: باید بگونه ای عمل کنیکم که راه ارتقاء و بهبود وضعیت محرومان و مستضعفان جهان باز شود.

میرسلیم در پاسخ به سوالی خصوص موضع حزب موتلفه اسلامی نسبت به شکل‎گیری جبهه مردمی انقلاب اسلامی، گفت: نیت تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در عنوان آن نهفته است و ما بعنوان حزب موتلفه اسلامی چنین نیتی را تائید می‌کنیم. البته برای دستیابی و عملیاتی کردن این نیت نیازمند اقدمات چندگانه و گسترده ای داریم تا بتوانیم به هدف و موفقیت برسیم. ما علاقمند اتحاد موتلفه اسلامی و جبهه مردمی انقلاب اسلامی هستیم عدله ما واقعی بوده و خیالی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاسیس حزب جمهوری اسلامی در سال 1357، خاطر نشان کرد: با اولین اعلام 80 هزار نفر و صد روز پس از تاسیس هم نزدیک به 2میلیون نفر در حزب ثبت‎نام کردند و حزبی فراگیر شکل گرفت؛ اما به دلیل اینکه رشد حزب خیلی سریع اتفاق افتاد و نتوانست تمام ویژگی‎های کیفی را محترم بشمارد لذا تعدادی نفوذی وارد حزب شدند که در نهایت منجر به دو فاجعه بزرگ یعنی شهادت دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش و شهادت رجایی و باهنر شد.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: پس از فراز و نشیب‌های متعدد در سال 1366 فعالیت حزب جمهوری اسلامی متوقف شد. موتلفه اسلامی هم پس از این رویداد در بخش جدید فعالیت‎هایش، تمامی نکات و تجربیات اندوخته شده را مدنظر قرار داد و از رشد بادکنکی و توسعه کمی خودداری کرد به همین دلیل حزب موتلفه اسلامی جایگاه راسخی در اصول دارد و دارای اساسنامه‎، مرامنامه و مجمع عمومی قانونی منظم است که در وزارت کشور به ثبت رسیده است و عملکردش بلحاظ سیاسی کاملا شفاف بوده و هیچ نکته مکتوم و پنهانی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حزب موتلفه اسلامی اهتمام خود را بر کیفیت گذاشته نه بر گستره کمیت، گفت: ما از سال 1372 تاکنون چندین مجمع عمومی برگزار کردیم و نوع حضور، فعالیت و مشارکت اعضای حزب برای رسیدن به مجمع عمومی کاملا دقیق و منظم بوده است.

میرسلیم با بیان اینکه تجربیات سیاسی حزب موتلفه اسلامی چیزی نیست که بتوان تنها در ایام کوتاه انتخابات به آن دست یافت، اظهار کرد: ما آمادگی داریم تجربیات خودمان را در اختیار جبهه مردمی انقلاب اسلامی قرار دهیم اما آنها از بهره گیری از تجربیات احزابی که همسو با آنها هستند ابا کردند و امیدواریم که این مساله مانع از موفقیتشان نشود.

وی گفت: جبهه مردمی انقلاب اسلامی که فعلا در عنفوان جوانی به سر می‌برد، نیازمند پشتیبانی بسیار زیاد است برای اینکه بتواند هماهنگی، همدلی، همفکری و انسجام را در نیروهای انقلاب ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://mirsalim.com/II0JW

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *